ראיון עם ראש מנהל החינוך בעיריית נתניה, אתי דהן, לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה
ראש מנהל החינוך אתי דהן, פותחת שנת לימודים עם מערכת חינוך רחבה, מורכבת והטרוגנית, בימים של מלחמה. היא מדברת על החום והאהבה שבהם התקבלו ילדי המפונים בנתניה ועל הדרך שבה שולבו במוסדות החינוך השונים. היא סוקרת את היעדים המרכזיים שהציבה במערכת החינוך בנתניה במטרה להתמודד עם האתגרים של החברה בישראל ושל אלה שהציפה המלחמה והיא משדרת אופטימיות גדולה ומאמינה שנוכל לשמוע קולות ולראות גוונים של תקווה.
-כמה תלמידים, בתי ספר, גני ילדים יש כיום בנתניה?
"שנת הלימודים תשפ"ה תיפתח בשעה טובה עם 63,275 תלמידות ותלמידים, 3,531 מתוכם יעלו השנה לכיתה א'.
כמו כן ייפתחו 107 מעונות יום, 431 גנים ו-99 בתי ספר, כאשר את פני התלמידים יקבלו 8,419 עובדי מערכת החינוך. לידיעה - ילדי נתניה מהווים כיום 23% מכלל תושבי העיר".
-במה שונה ההיערכות השנה לעומת שנים קודמות?
"אנחנו נמצאים בתקופת מלחמה – תקופה שמחייבת אותנו להתייחס למצב הביטחוני מחד ולמצב האישי והחברתי מאידך וכן לשסע העמוק הקיים במדינה. לכן היעד הראשון שהצבנו לעצמנו הוא קידום הלכידות החברתית בקרב התלמידים: בין ילדי הגן והכיתה, בין קבוצות תלמידים בקהילה הנתנייתית ובין קהילות הורים.
היערכות נוספת קשורה לגידול במספר התלמידים. העיר נתניה צומחת ומתפתחת, מצטרפים אליה תושבים חדשים, לרבות משפחות מפונים וכמובן עולים חדשים המגיעים אליה בגלי עלייה - מכאן שנדרשה היערכות מיוחדת לשיבוצם ולקליטתם המיטבית.
מעבר לכך יש לציין כי בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד חל גידול משמעותי במספר תלמידי החינוך המיוחד – צמיחה של למעלה מ – 1000 תלמידים. זו צמיחה מהותית שבעקבותיה פתחנו בית ספר כוללני לתלמידים על הרצף התקשורתי, הכשרנו מתחם חדש לשני בתי ספר (יסודי ועל יסודי) המיועדים לתלמידים בעלי רקע נפשי, הכול במטרה להיענות לצרכים ולהעניק לכל תלמיד ותלמידה במערכת את המענה המיטבי שיסייעו בידם לממש את הפוטנציאל שלהם".
-באיזה אופן המצב הביטחוני השפיע על ההיערכות?
"ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים השנה העמידה בפנינו אתגר נוסף וחשוב: קליטה ושיבוץ של ילדי המפונים במערכת החינוך של נתניה – קליטה שעשינו בהרבה חום ואהבה, כאשר נתנו לכל אחת ואחד מן התלמידים מודל השתלבות המתאים לו. אנו מפעילים השנה שני מודלים לשילוב התלמידים במוסדות החינוך:
במודל הראשון, נתנו מענה לישובים שפונו וביקשו שהתלמידים שלהם ישובצו יחד במוסדות החינוך ועל כן שילבנו במספר בתי ספר תלמידים מאותו ישוב, לדוגמה: תלמידים של בתי הספר היסודיים מקריית שמונה שולבו בבי"ס נעמי שמר, תלמידי העל יסודי מקרית שמונה ושתולה שולבו בבי"ס שי עגנון. כמו כן - ביה"ס אלדד מארח מסגרת לימודית של ילדי שדרות בכיתות חטיבת הביניים והתיכון.
על פי המודל השני, שולבו תלמידים בגנים ובבתי הספר בהתאם לקרבה למקום מגוריהם. מדובר במשפחות ששכרו דירות ולמעשה מצאו מגורים בתוך העיר נתניה.
ברמה הביטחונית השוטפת - העיר מקיימת הערכות מצב דחופות ומנהל החינוך מקיים הערכות מצב מקבילות בנושא. יש לנו 50 מוסדות חינוך שיהוו מרכזי קליטה והתגוננות בעת הצורך. כמו כן - מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים עברו הכשרה לפתיחת המתקן לטובת הציבור".
-האם יש תמיכה לתלמידים שזקוקים לעזרה נפשית בעקבות המצב הביטחוני?
"השירות הפסיכולוגי עומד לרשות התלמידים וההורים ונותן מענה אישי לכל פנייה. כל הורה שמרגיש איזשהו שוני במצב הרוח של הילד, מוזמן לפנות למוקד 106 ומשם יחברו אותו לאיש מקצוע, להתערבות וטיפול".
-כיצד אתם מסתדרים עם מחסור בכוח אדם במערכת?
"אכן ברמה הארצית ניכרת בעיה קשה של כוח אדם, אבל העיר פעלה בעניין הזה באחריות מאוד גדולה ואת שנת הלימודים נפתח השנה עם צוותים מלאים היעד שהצבנו לעצמנו הוא - פיתוח ההון האנושי לטובת איכות ההוראה והחינוך בעיר.
נערכנו היערכות מוקדמת בתחום מצבת כוח ההוראה כדי לקלוט מורים לכל המשימות והמקצועות הנדרשים. הוספנו למערכת ההעסקה שלנו מהנדסים לכל תחומי הלימוד הטכנולוגים וההנדסיים כמו מהנדסי תוכנה ואלקטרוניקה למגמות המחשבים וכן הוספנו כוח אדם מקצועי בתחומים נוספים כמו שחקנים למגמת התיאטרון, כאשר כולם ממשיכים לעבוד במקביל במקצועותיהם ומכאן להתחדש, להתעדכן ולהתרענן".
-מה קורה בתחום הפדגוגי?
"כידוע, אנחנו מערכת חינוך ששמה בראש וראשונה את הפדגוגיה בראש העשייה החינוכית ואנחנו עוסקים בפיתוח פדגוגי עדכני וחדשני, כחלק מן היעד של קידום הפדגוגיה החדשנית, תוך מחויבות להישגים לימודיים, רגשיים וחברתיים.
יש לנו מספר תוכניות חינוכיות פורצות דרך ובהן : בתי ספר דו לשוניים; בתי ספר עתירי טכנולוגיה וערכים; בתי ספר ששמים את איכות החיים בעיר ואת הלמידה במרחב הציבורי כיעד מרכזי בפעילותם וכמובן בתי ספר נחשוניים שמובילים בתחום ההישגים.
בתי הספר הדו לשוניים הפועלים בעיר יעשו השנה קפיצת מדרגה נוספת בקידום היכולת לדבר, לקרוא ולכתוב באנגלית. התלמידים יחוו את השפה האנגלית באופן אינטנסיבי ומוגבר במגוון מרחבים בבתי הספר: בכיתות - יהיו "קירות מדברים" בשפה האנגלית במגוון תחומים ונושאים, המורים ילמדו באנגלית ובעברית בכל המקצועות, יתקיימו קורסי בחירה בשפה האנגלית ותתאפשר למידה בקבוצות קטנות עם "מתרגלי אנגלית"; בחצרות בית הספר תתקיימנה הפסקות פעילות באנגלית, שעת סיפור באנגלית וחניכה של תלמידים צעירים בידי תלמידים בוגרים. כמו כן תפעלנה פינות עם מגוון אפשרויות למשחקי קופסא באנגלית, יהיו עמדות מחשב עם פלטפורמות טכנולוגיות לתרגול ושיפור השפה האנגלית ועוד; גם המרחב החברתי והקהילתי יתנהל כדו לשוני. הדבר יבוא לידי ביטוי בטקסים בית ספריים שיתנהלו בשתי השפות, כמו גם הצגות ואירועים של קהילת בית הספר.
בבתי ספר עתירי טכנולוגיה אנחנו עובדים עם חברת YTEK חברה בת של הטכניון שכל התלמידים הלומדים בתוכנית מתגברים את לימודי המתמטיקה, ההנדסה והחשיבה המחשובית בהוראה מיוחדת עם מורים מהטכניון והכול באמצעות טכנולוגיות חדשות כמו רובוטים, קוראי גלי מוח, רחפנים ועוד.
יש לציין שכל בית ספר ילווה בידי מנכ"ל מהתעשייה.
תוכנית נוספת היא העיר כבית ספר. מדובר בקבוצה של בתי ספר יסודיים ועל יסודיים אשר לומדים וחווים לעומק היבטים של עירוניות בת קיימא. הרציונל לתוכנית הוא העמקת החיבור והשייכות של התלמידות והתלמידים לחיים בעיר והיכרות עם סוגיות עירוניות שמשפיעות על איכות החיים שלהם בעיר. כיום על פי רוב ילדים אינם מסתובבים בערים שבהם הם חיים, אינם מכירים אותן לעומק ואינם מנסים כמעט להשפיע עליהן כך שהיא תתאים להם. בתוכנית שלנו אנו יוצאים עם התלמידים לרחבי העיר על מנת ללמוד מהחיים עצמם (למידה רלוונטית שמתאימה למאה 21) ואנו עוסקים בסוגיות כמו: צל, הליכתיות, תחבורה קהילות בעיר, הבנה של איי חם עירוניים ועוד. המטרה היא לעודד אקטיביזם של בני נוער ביחס לסוגיות אלה ולהתחבר ולסייע באתגרים של העיר נתניה בכל האספקטים הללו.
אנחנו אחראיים גם על העלאת הרף הלימודי ועל דרישה להישגים ולכן הוספנו ואנחנו מתגברים מאוד חזק את קבוצות המצוינות ובהן תוכנית מופת, עמית, אמירים, פסגות, מחוננים והמון קורסים של פעילות המתקיימת אחר הצוהריים בתחומי המצוינות: כתיבה, טכנולוגיה, מתמטיקה, אנגלית, כך שכל הורה שרוצה שהילדים שלו יהיו שייכים לקבוצות המצויינות, מוזמן לפנות לאגפי הגיל.
חשוב לנו לטפל גם בנושא החרמות. מערכת החינוך בנתניה מעלה הילוך בכל הקשור למניעת חרמות ודחייה חברתית: בשנת הלימודים הקרובה תתקיים פעילות יזומה בכל בתי הספר, כדי למנוע את התופעה של דחייה חברתית. הפעילות תיערך הן באמצעות פעולות הסברה הן על ידי סיוע לילדים שמרגישים בודדים.
לטובת הפעילות החשובה, יוכשרו במערכת החינוך יועצות חינוכיות ואנשי הוראה לתמיכה בתלמידים מגיל הגן ועד לתיכון. הם יקבלו סיוע והכשרה מתאימה ממומחי מרכז תעצומות".
-האם הסתיימו שיפוצי הקיץ? והיכן בוצעו?
"כמדי שנה מקיימת העיר שיפוצי קיץ נרחבים במוסדות החינוך. כל מוסדות החינוך נסקרו ובכל מוסדות החינוך טופלו ליקויי הבטיחות. בכל גני הילדים, הוחלף החול בארגזי החול ונצבעו גני ילדים. 82 מוסדות חינוך עברו שיפוץ מסיבי, 4 בתי ספר התחדשו במבנה חדש – בתי הספר 'מעגלים' ו'שחפים' וכן 'ויצו קנדה' ו'אולפנת אורות'.
בנוסף השלים מנהל ההנדסה, בשיתוף איתנו עבודות מיגון מורכבות ב - 11כיתות גן (מתוך כ 20 מתוכננים) שבהן לא היו ממ"דים. בתחום הבנייה החדשה - הקימה העירייה בית ספר תקשורתי חדש, 7 כיתות גן לחינוך המיוחד וגן אחד לחינוך הממלכתי".
-מה קורה עם השיבוצים השנה?
"הליך השיבוצים הוא הליך מורכב שכולל מערכת ענפה של קריטריונים ושיקולים של תקנים, בנם-בנות, עירוב שכונות וכיוצא בזה. לא תמיד ניתן להיענות לבקשת הורה לגן ספציפי או לבית ספר מסוים בשל העובדה שהמוסד מלא. לא ניתן להוציא תלמיד אחד לטובת אחר והשיקולים המקצועיים הם נר לרגלינו כי אנחנו רואים את טובת הילדים ואת רווחתם".
-כיצד אתם שואפים לסיים את השנה, עם אילו הישגים?
"אנחנו כעיר רוצים לתרום ללכידות ולאחדות. בראשית ברא אלוהים את היחיד ועד מהרה נודע כי לא טוב היות האדם לבדו. משיכה הדדית ואינטרסים קיומיים, יוצרים את היחד החברתי. כפי שהשלם איננו שלם אם חלק בו חסר, כך חברה אינה מגיעה לשלמות אם אין בה אחדות. החברה הישראלית הטרוגנית מאוד. פסיפס אנושי רב זהויות, גוונים ותרבויות. עושר אנושי שבמעט שנים ובעמל רב, תושייה, יצירתיות ודמיון יוצאי דופן, יצרו יחד את מדינת ישראל.
כל המצוקות והקשיים נעשים קלים כאשר נושאים אותם יחד. שוויון אמיתי בין בני אדם פירושו הזכות של כל אחד מהפרטים בחברה להיות שונה. היכולת שלנו לקבל את השונה, לחיות לצידו ולכבד את השונות שלו, היא הגורם שיוצר את הלכידות. היא מחזקת את האמון ההדדי בין הקבוצות השונות בחברה ואת תחושת השייכות והזהות הלאומית.
אנו נמשיך לקדם במערכת החינוך העירונית פעילויות רבות של שיח ומפגש בין קבוצות תלמידים: מבתי ספר שונים, ממגזרים שונים, משכונות שונות ועוד. התלמידים ידונו יחד בסוגיות ערכיות לקידום הלכידות החברתית ואני מאמינה שנוכל לשמוע "קולות וגוונים של תקווה".
מודל המכינות של "אופק" הוא הרלוונטי ביותר לצה"ל בזמן מלחמה
ראש אכ"א בכנס מועצת מכינות 'אופק' וקרן קימת לישראל: "כפי ששמעתם החלטנו בסוף לא להקדים שוב את הגיוס למכינסטים, ולא כי אנחנו לא צריכים עוד לוחמים, אלא כי אנ...
פלאשנט לוקאלי | 7.2.2025
"ראינו בעיניים וזכרנו בנשמה"
סיור מטלטל בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר בעוטף עזה אליו יצאה משלחת מטעם הקתדרה העממית מבית "רגעים"...
פלאשנט לוקאלי | 7.2.2025
עבודות לשיפור תשתיות מים
מי נתניה תחל בעבודות ברחובות שונים בעיר. שימו לב...
פלאשנט לוקאלי | 31.1.2025
נתניה מטרופולין השרון
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "אזור התעסוקה המטרופוליני בנתניה, הינו מרכיב ראשי בקביעת מידת פיתוחה של נתניה...
פלאשנט לוקאלי | 24.1.2025
"המקפצה" של פרדס חנה מתחדשת
מרכז ההכוון תעסוקתי "המקפצה" מתרחב בפעילותו ומקבל בית חדש...
פלאשנט לוקאלי | 16.1.2025
מדברים על זה
ביטוח חיים ואובדן כושר עבודה
...
פלאשנט חוק ומשפט | 7.2.2025
חדשנות מוניציפלית מעצבת עתיד
כיצד רשויות מקומיות מתמודדות עם אי ודאות?...
פלאשנט לוקאלי | 5.2.2025
צמיג לרכב השוואת מחירים בפריסה ארצית
...
פלאשנט עסקים | 5.2.2025
עילות תביעות תלמידים בבית ספר/בגן
...
פלאשנט חוק ומשפט | 1.2.2025
אופניים חשמליות
רכישה של אופניים חשמליות חדשות...
פלאשנט עסקים | 23.1.2025
מה ההבדל בין מטפל רגשי לפסיכולוג? המדריך המלא למטופלים
...
פלאשנט עסקים | 23.1.2025
שומן בטני בגברים – השומן המסוכן!
...
פלאשנט עסקים | 18.1.2025
תאונות דרכים וחדלות פרעון
...
פלאשנט חוק ומשפט | 17.1.2025
אירועי החורף במדיה-טק נתניה
חוויות תרבותיות שמחברות, מעשירות ומרפאות...
פלאשנט לוקאלי | 16.1.2025
שוקולד ממותג - כלי פרסומי מהפנט שמשאיר טעם של עוד
...
פלאשנט עסקים | 12.1.2025
תאונת דרכים עם אופנוע
...
פלאשנט חוק ומשפט | 2.1.2025
סיגריה שהובילה לרצח
פרקליטות המדינה הגישה לאחרונה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד עקיבא מור (25) תושב חדרה בגין רצח בנסיבות מחמירות...
מרגש! "פריד תאייה הוא דוגמה ומופת לאדם עם לב ענק. הנתינה השקטה שלו, במיוחד בתקופות מאתגרות כאלה, מראה עד כמה אנשים טובים נמצאים סביבנו. היוזמה של פריד לשלוח 40 ארגזי תותים לכיכר החטופים מחממת את הלב ומחזקת את תחושת הערבות ההדדית." כל הכבוד!
פעילויות ללא תשלום למפונים במהלך פברואר: מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן באשדות יעקב מאוחד מזמין משפחות מפונים לקחת חלק במגוון פעילויות ללא תשלום במהלך חודש פברואר, ובהן סדנאות יצירה ומוסיקה, הקרנה מיוחדת של סרט ועוד. הפעילויות - המתקיימות בתמיכת קרן התנועה הקיבוצית - הינן בהרשמה מראש בלבד. מספר המקומות מוגבל. תושבי האזור מוזמנים לקחת חלק בפעילויות על בסיס מקום פנוי. מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן הינו אחד מיותר מ-230 אתרי מורשת ומוזיאונים, הנכללים בארגון הגג של המועצה לשימור אתרים.
הפתיחה החגיגית של שיראל קוסמטיקס בנתניה: שיראל סעידיאן, הנכדה הבכורה והאהובה, פתחה מקום חדש ומרגש. סבא עופר סעידיאן היקר, יקיר העיר נתניה ובעליהם המוכר של אולמי “ארמונות כינור דוד” בעיר, כיבד את המעמד המיוחד בקביעת מזוזה, תוך איחולי הצלחה ושפע לנכדתו האהובה.
טל מור - תערוכת יחיד: "שכרון צבעים": התערוכה היא הזמנה לעולם של צבעים, חלומות, ונופים שנצפים מזוויות חדשות ומפתיעות. טל מור, צלם אמנותי, מביא את חוויותיו האישיות, מסעותיו בעולם, ותפיסת עולמו לתוך יצירות שמקרינות שמחה, חופש ואופטימיות. העבודות של טל, על הקו שבין אמנות לנוסטלגיה, הן רגע של אסקפיזם. הן שולחות את הצופה לעולם של אושר ותשוקה לחיים, מזכירות את היכולת להתבונן ולמצוא יופי בעצמנו ובעולם שסביבנו. אוצרת: שולמית נוס | שעות ביקור בתערוכה: תאריך פתיחה: 24/01/25 עד הנעילה 24/03/25 | קמפוס דיסקונט, רח' דיסקונט 1, מתחם ה-1000, ראשון לציון. תהנו!