ראיון עם ראש מנהל החינוך בעיריית נתניה, אתי דהן, לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה
ראש מנהל החינוך אתי דהן, פותחת שנת לימודים עם מערכת חינוך רחבה, מורכבת והטרוגנית, בימים של מלחמה. היא מדברת על החום והאהבה שבהם התקבלו ילדי המפונים בנתניה ועל הדרך שבה שולבו במוסדות החינוך השונים. היא סוקרת את היעדים המרכזיים שהציבה במערכת החינוך בנתניה במטרה להתמודד עם האתגרים של החברה בישראל ושל אלה שהציפה המלחמה והיא משדרת אופטימיות גדולה ומאמינה שנוכל לשמוע קולות ולראות גוונים של תקווה.
-כמה תלמידים, בתי ספר, גני ילדים יש כיום בנתניה?
"שנת הלימודים תשפ"ה תיפתח בשעה טובה עם 63,275 תלמידות ותלמידים, 3,531 מתוכם יעלו השנה לכיתה א'.
כמו כן ייפתחו 107 מעונות יום, 431 גנים ו-99 בתי ספר, כאשר את פני התלמידים יקבלו 8,419 עובדי מערכת החינוך. לידיעה - ילדי נתניה מהווים כיום 23% מכלל תושבי העיר".
-במה שונה ההיערכות השנה לעומת שנים קודמות?
"אנחנו נמצאים בתקופת מלחמה – תקופה שמחייבת אותנו להתייחס למצב הביטחוני מחד ולמצב האישי והחברתי מאידך וכן לשסע העמוק הקיים במדינה. לכן היעד הראשון שהצבנו לעצמנו הוא קידום הלכידות החברתית בקרב התלמידים: בין ילדי הגן והכיתה, בין קבוצות תלמידים בקהילה הנתנייתית ובין קהילות הורים.
היערכות נוספת קשורה לגידול במספר התלמידים. העיר נתניה צומחת ומתפתחת, מצטרפים אליה תושבים חדשים, לרבות משפחות מפונים וכמובן עולים חדשים המגיעים אליה בגלי עלייה - מכאן שנדרשה היערכות מיוחדת לשיבוצם ולקליטתם המיטבית.
מעבר לכך יש לציין כי בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד חל גידול משמעותי במספר תלמידי החינוך המיוחד – צמיחה של למעלה מ – 1000 תלמידים. זו צמיחה מהותית שבעקבותיה פתחנו בית ספר כוללני לתלמידים על הרצף התקשורתי, הכשרנו מתחם חדש לשני בתי ספר (יסודי ועל יסודי) המיועדים לתלמידים בעלי רקע נפשי, הכול במטרה להיענות לצרכים ולהעניק לכל תלמיד ותלמידה במערכת את המענה המיטבי שיסייעו בידם לממש את הפוטנציאל שלהם".
-באיזה אופן המצב הביטחוני השפיע על ההיערכות?
"ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים השנה העמידה בפנינו אתגר נוסף וחשוב: קליטה ושיבוץ של ילדי המפונים במערכת החינוך של נתניה – קליטה שעשינו בהרבה חום ואהבה, כאשר נתנו לכל אחת ואחד מן התלמידים מודל השתלבות המתאים לו. אנו מפעילים השנה שני מודלים לשילוב התלמידים במוסדות החינוך:
במודל הראשון, נתנו מענה לישובים שפונו וביקשו שהתלמידים שלהם ישובצו יחד במוסדות החינוך ועל כן שילבנו במספר בתי ספר תלמידים מאותו ישוב, לדוגמה: תלמידים של בתי הספר היסודיים מקריית שמונה שולבו בבי"ס נעמי שמר, תלמידי העל יסודי מקרית שמונה ושתולה שולבו בבי"ס שי עגנון. כמו כן - ביה"ס אלדד מארח מסגרת לימודית של ילדי שדרות בכיתות חטיבת הביניים והתיכון.
על פי המודל השני, שולבו תלמידים בגנים ובבתי הספר בהתאם לקרבה למקום מגוריהם. מדובר במשפחות ששכרו דירות ולמעשה מצאו מגורים בתוך העיר נתניה.
ברמה הביטחונית השוטפת - העיר מקיימת הערכות מצב דחופות ומנהל החינוך מקיים הערכות מצב מקבילות בנושא. יש לנו 50 מוסדות חינוך שיהוו מרכזי קליטה והתגוננות בעת הצורך. כמו כן - מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים עברו הכשרה לפתיחת המתקן לטובת הציבור".
-האם יש תמיכה לתלמידים שזקוקים לעזרה נפשית בעקבות המצב הביטחוני?
"השירות הפסיכולוגי עומד לרשות התלמידים וההורים ונותן מענה אישי לכל פנייה. כל הורה שמרגיש איזשהו שוני במצב הרוח של הילד, מוזמן לפנות למוקד 106 ומשם יחברו אותו לאיש מקצוע, להתערבות וטיפול".
-כיצד אתם מסתדרים עם מחסור בכוח אדם במערכת?
"אכן ברמה הארצית ניכרת בעיה קשה של כוח אדם, אבל העיר פעלה בעניין הזה באחריות מאוד גדולה ואת שנת הלימודים נפתח השנה עם צוותים מלאים היעד שהצבנו לעצמנו הוא - פיתוח ההון האנושי לטובת איכות ההוראה והחינוך בעיר.
נערכנו היערכות מוקדמת בתחום מצבת כוח ההוראה כדי לקלוט מורים לכל המשימות והמקצועות הנדרשים. הוספנו למערכת ההעסקה שלנו מהנדסים לכל תחומי הלימוד הטכנולוגים וההנדסיים כמו מהנדסי תוכנה ואלקטרוניקה למגמות המחשבים וכן הוספנו כוח אדם מקצועי בתחומים נוספים כמו שחקנים למגמת התיאטרון, כאשר כולם ממשיכים לעבוד במקביל במקצועותיהם ומכאן להתחדש, להתעדכן ולהתרענן".
-מה קורה בתחום הפדגוגי?
"כידוע, אנחנו מערכת חינוך ששמה בראש וראשונה את הפדגוגיה בראש העשייה החינוכית ואנחנו עוסקים בפיתוח פדגוגי עדכני וחדשני, כחלק מן היעד של קידום הפדגוגיה החדשנית, תוך מחויבות להישגים לימודיים, רגשיים וחברתיים.
יש לנו מספר תוכניות חינוכיות פורצות דרך ובהן : בתי ספר דו לשוניים; בתי ספר עתירי טכנולוגיה וערכים; בתי ספר ששמים את איכות החיים בעיר ואת הלמידה במרחב הציבורי כיעד מרכזי בפעילותם וכמובן בתי ספר נחשוניים שמובילים בתחום ההישגים.
בתי הספר הדו לשוניים הפועלים בעיר יעשו השנה קפיצת מדרגה נוספת בקידום היכולת לדבר, לקרוא ולכתוב באנגלית. התלמידים יחוו את השפה האנגלית באופן אינטנסיבי ומוגבר במגוון מרחבים בבתי הספר: בכיתות - יהיו "קירות מדברים" בשפה האנגלית במגוון תחומים ונושאים, המורים ילמדו באנגלית ובעברית בכל המקצועות, יתקיימו קורסי בחירה בשפה האנגלית ותתאפשר למידה בקבוצות קטנות עם "מתרגלי אנגלית"; בחצרות בית הספר תתקיימנה הפסקות פעילות באנגלית, שעת סיפור באנגלית וחניכה של תלמידים צעירים בידי תלמידים בוגרים. כמו כן תפעלנה פינות עם מגוון אפשרויות למשחקי קופסא באנגלית, יהיו עמדות מחשב עם פלטפורמות טכנולוגיות לתרגול ושיפור השפה האנגלית ועוד; גם המרחב החברתי והקהילתי יתנהל כדו לשוני. הדבר יבוא לידי ביטוי בטקסים בית ספריים שיתנהלו בשתי השפות, כמו גם הצגות ואירועים של קהילת בית הספר.
בבתי ספר עתירי טכנולוגיה אנחנו עובדים עם חברת YTEK חברה בת של הטכניון שכל התלמידים הלומדים בתוכנית מתגברים את לימודי המתמטיקה, ההנדסה והחשיבה המחשובית בהוראה מיוחדת עם מורים מהטכניון והכול באמצעות טכנולוגיות חדשות כמו רובוטים, קוראי גלי מוח, רחפנים ועוד.
יש לציין שכל בית ספר ילווה בידי מנכ"ל מהתעשייה.
תוכנית נוספת היא העיר כבית ספר. מדובר בקבוצה של בתי ספר יסודיים ועל יסודיים אשר לומדים וחווים לעומק היבטים של עירוניות בת קיימא. הרציונל לתוכנית הוא העמקת החיבור והשייכות של התלמידות והתלמידים לחיים בעיר והיכרות עם סוגיות עירוניות שמשפיעות על איכות החיים שלהם בעיר. כיום על פי רוב ילדים אינם מסתובבים בערים שבהם הם חיים, אינם מכירים אותן לעומק ואינם מנסים כמעט להשפיע עליהן כך שהיא תתאים להם. בתוכנית שלנו אנו יוצאים עם התלמידים לרחבי העיר על מנת ללמוד מהחיים עצמם (למידה רלוונטית שמתאימה למאה 21) ואנו עוסקים בסוגיות כמו: צל, הליכתיות, תחבורה קהילות בעיר, הבנה של איי חם עירוניים ועוד. המטרה היא לעודד אקטיביזם של בני נוער ביחס לסוגיות אלה ולהתחבר ולסייע באתגרים של העיר נתניה בכל האספקטים הללו.
אנחנו אחראיים גם על העלאת הרף הלימודי ועל דרישה להישגים ולכן הוספנו ואנחנו מתגברים מאוד חזק את קבוצות המצוינות ובהן תוכנית מופת, עמית, אמירים, פסגות, מחוננים והמון קורסים של פעילות המתקיימת אחר הצוהריים בתחומי המצוינות: כתיבה, טכנולוגיה, מתמטיקה, אנגלית, כך שכל הורה שרוצה שהילדים שלו יהיו שייכים לקבוצות המצויינות, מוזמן לפנות לאגפי הגיל.
חשוב לנו לטפל גם בנושא החרמות. מערכת החינוך בנתניה מעלה הילוך בכל הקשור למניעת חרמות ודחייה חברתית: בשנת הלימודים הקרובה תתקיים פעילות יזומה בכל בתי הספר, כדי למנוע את התופעה של דחייה חברתית. הפעילות תיערך הן באמצעות פעולות הסברה הן על ידי סיוע לילדים שמרגישים בודדים.
לטובת הפעילות החשובה, יוכשרו במערכת החינוך יועצות חינוכיות ואנשי הוראה לתמיכה בתלמידים מגיל הגן ועד לתיכון. הם יקבלו סיוע והכשרה מתאימה ממומחי מרכז תעצומות".
-האם הסתיימו שיפוצי הקיץ? והיכן בוצעו?
"כמדי שנה מקיימת העיר שיפוצי קיץ נרחבים במוסדות החינוך. כל מוסדות החינוך נסקרו ובכל מוסדות החינוך טופלו ליקויי הבטיחות. בכל גני הילדים, הוחלף החול בארגזי החול ונצבעו גני ילדים. 82 מוסדות חינוך עברו שיפוץ מסיבי, 4 בתי ספר התחדשו במבנה חדש – בתי הספר 'מעגלים' ו'שחפים' וכן 'ויצו קנדה' ו'אולפנת אורות'.
בנוסף השלים מנהל ההנדסה, בשיתוף איתנו עבודות מיגון מורכבות ב - 11כיתות גן (מתוך כ 20 מתוכננים) שבהן לא היו ממ"דים. בתחום הבנייה החדשה - הקימה העירייה בית ספר תקשורתי חדש, 7 כיתות גן לחינוך המיוחד וגן אחד לחינוך הממלכתי".
-מה קורה עם השיבוצים השנה?
"הליך השיבוצים הוא הליך מורכב שכולל מערכת ענפה של קריטריונים ושיקולים של תקנים, בנם-בנות, עירוב שכונות וכיוצא בזה. לא תמיד ניתן להיענות לבקשת הורה לגן ספציפי או לבית ספר מסוים בשל העובדה שהמוסד מלא. לא ניתן להוציא תלמיד אחד לטובת אחר והשיקולים המקצועיים הם נר לרגלינו כי אנחנו רואים את טובת הילדים ואת רווחתם".
-כיצד אתם שואפים לסיים את השנה, עם אילו הישגים?
"אנחנו כעיר רוצים לתרום ללכידות ולאחדות. בראשית ברא אלוהים את היחיד ועד מהרה נודע כי לא טוב היות האדם לבדו. משיכה הדדית ואינטרסים קיומיים, יוצרים את היחד החברתי. כפי שהשלם איננו שלם אם חלק בו חסר, כך חברה אינה מגיעה לשלמות אם אין בה אחדות. החברה הישראלית הטרוגנית מאוד. פסיפס אנושי רב זהויות, גוונים ותרבויות. עושר אנושי שבמעט שנים ובעמל רב, תושייה, יצירתיות ודמיון יוצאי דופן, יצרו יחד את מדינת ישראל.
כל המצוקות והקשיים נעשים קלים כאשר נושאים אותם יחד. שוויון אמיתי בין בני אדם פירושו הזכות של כל אחד מהפרטים בחברה להיות שונה. היכולת שלנו לקבל את השונה, לחיות לצידו ולכבד את השונות שלו, היא הגורם שיוצר את הלכידות. היא מחזקת את האמון ההדדי בין הקבוצות השונות בחברה ואת תחושת השייכות והזהות הלאומית.
אנו נמשיך לקדם במערכת החינוך העירונית פעילויות רבות של שיח ומפגש בין קבוצות תלמידים: מבתי ספר שונים, ממגזרים שונים, משכונות שונות ועוד. התלמידים ידונו יחד בסוגיות ערכיות לקידום הלכידות החברתית ואני מאמינה שנוכל לשמוע "קולות וגוונים של תקווה".
בראשון שעבר התקיימה במרכז הקהילתי נאות שקד מבית "רגעים-העמותה לחינוך בלתי פורמלי", חגיגה לכבוד חג הסיגד. את האירוע הפיקו בשיתוף פעולה קורל שלי מנהלת המרכז יחד עם צוות 'גרעין אורית' וביניהם הרב אלמו. הילדים נהנו מהצגה בשם "עולים לירושלים", במהלכה עברו מסע מרתק של לימוד, נגינה וחוויה בדרך העולה לירושלים הבנויה! בהמשך הערב, נהנו האורחים מכיבוד, שתיה ותלבושות מסורתיות באווירת החג.
מקום חדש "ושבעת", נפתח בלב השוק עם אווירה אותנטית ומאכלים טובים. הגיעו לכבד את הבעלים שלום אטיאס והמנהלת איילת בן שמעון המון חברים, ביניהם סגן ראש העיר ים מאיר קרן ויעקב ברנס. בהצלחה!
הנהלת ובכירי רשת המסעדות BBB מנתניה חזרו השבוע, רגע לפני החורף הקר, מסיור קולינרי בן ארבעה ימים, בבודפשט בירת הונגריה. בראש המשלחת עמדו בעלי הקבוצה: אהובה תורג'מן ורון שולמן. כמו כן דדי דר - משנה למנכ"ל ומורן שלו, סמנכ"ל הרשת. המשלחת כללה כ-70 איש, שנהנו מסיור שכלל בין היתר אירוח במסעדות יוקרה מובילות בבודפשט, טעימות בהמבורגריות מיוחדות, סיור בבית הכנסת הגדול בעיר, טעימות יין במרתף מקומי, מפגשים עם שפים ועוד. נרשמה בקרב הקבוצה התלהבות מהמטבח המקומי, כך שכבר נבדקת האופציה להשיק המבורגר בסגנון הונגרי, במסעדות הרשת.
סיורי עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב- יפו בחודש נובמבר: סיור יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל, סיור מוזיקלי "הימים היחפים של תל אביב", סיור בעקבות שביל היין בנחלת בנימין, סיור קולינרי בנווה שאנן, סיור על בתי קולנוע ביפו, סיור בנמל תל אביב וסיור לכבוד כ"ט בנובמבר על שביל העצמאות ועוד. פרטים נוספים ביישומון דיגיתל שלי ובאתר. תהנו!