שתי תכניות ייחודיות ופורצות דרך לגיל הרך בחינוך בחדרה
ראובן יגיל יום שני,
15 בנובמבר 2021, 06:47
המהפכה החינוכית בחדרה ממשיכה לעשות גלים עם השקתן של שתי תכניות ייחודיות ופורצות דרך לגיל הרך, בהובלת אגף החינוך העירוני. בשבוע שעבר התקיים כנס להשקת התכניות במעמד מנהל אגף החינוך, מנהלת מחלקת החינוך הקדם יסודי וסייעות גני הילדים העירוניים
תכנית 'סייעות מובילות', היא אחת משתי תכניות חינוכיות ייחודיות לגיל הרך שהושקו בכנס חגיגי שהתקיים בשבוע שעבר באולם רנה שני, בהשתתפות מנהל אגף החינוך שלומי דהן, מנהלת מחלקת החינוך הקדם יסודי והגיל הרך גילה גואטה וסייעות הגנים.
במסגרת התכנית, אותה מובילה גילה גואטה, הוקם מערך של 14 אשכולות גיאוגרפיים, במקביל להכשרתן של 14 סייעות מובילות, שידריכו וילוו את הסייעות באשכול עליו הן אמונות, יבצעו סיורים בגני האשכול ויהוו צינור להעברת מידע בין הסייעות בגנים לבין צוות אגף החינוך. בכנס אף הושקה תכנית 'שפת אם', תכנית חינוכית אותה מוביל מנהל אגף החינוך שלומי דהן, העוסקת בטיפוח ההיבט השפתי בקרב ילדים החל מגילאי חצי שנה במטרה לצמצם למינימום את היווצרותם של פערים שפתיים בשנים מאוחרות.
תכנית 'סייעות מובילות', היא נדבך חשוב בתהליכי שינוי משמעותיים במערך החינוך לגיל הרך בהיבטי חינוך, ניהול ותפיסה פדגוגית, במסגרתה הסייעות המובילות, שנבחרו בקפידה על ידי ועדה מקצועית, עוברות במהלך החודשים האחרונים הכשרה וליווי מקצועי על ידי יועץ מומחה בתחום, הכולל מפגשים בהם הן נחשפות לנושאים ותכנים מגוונים מעולמות תוכן שונים כגון הנחיית קבוצות, ייעוץ, אימון (קואצ'ינג), תקשורת בין אישית, פסיכולוגיה חיובית, מנהיגות והובלה.
הסייעות המובילות, שנחשפו במהלך הכנס, ישמשו כראשות צוות לסייעות הגנים בתחום האשכול עליו הן אמונות, בכל אשכול כעשרים גנים. החל מהשבוע הקרוב, ייצרו הסייעות המובילות קשר ראשוני עם הסייעות באשכול שלהן, ולאורך שנת הלימודים הן תערוכנה עמן מפגשים תקופתיים, הן מפגשים אישיים והן קבוצתיים, ותסיירנה באופן קבוע בגנים אחת לשבועיים. זאת, במקביל להמשך הכשרתן של הסייעות המובילות, הכוללת הדרכות קבועות, ליווי, תמיכה וייעוץ מקצועי.
צועדים קדימה צילום: דוברות העירייה
"התהליך יטייב את עבודת הסייעות בגן וייצור 'גאוות יחידה' בקרב כלל הסייעות בגני הילדים," אומרת גואטה, שיזמה ומובילה את התכנית. "מטרת העל שנמצאת לנגד עינינו היא קידום העשייה החינוכית לגיל הרך, כשהעצמת הסייעות, כמשאב אנושי משמעותי, הפועל בסינרגיה עם הגננות, מהווה נדבך מאד משמעותי בתהליך." לדברי גואטה, מדובר בלא פחות ממהפכה חינוכית, שצפוייה ליצור באופן אורגני מסגרת השתייכות תומכת לסייעות באשכולות השונים, להעמיק את הקשרים בין הגננות לסייעות, לקדם ביניהן יצירת שפה משותפת, לחזק את הקשר וממשקי עבודה עם הרשות, ולתרום ליצירת שפה אחידה בגן.
בכנס החינוכי שהתקיים ברנה שני, הושקה גם תכנית 'שפת אם', אותה יזם ומוביל מנהל אגף החינוך שלומי דהן. תכנית שפת אם, העוסקת בצמצום פערי שפה ואוצר מילים בקרב פעוטות, נולדה כחלק מפרויקט סיום הלימודים של דהן באוניברסיטת הרווארד בבוסטון במסגרת לימודי 'מעוז'. את התכנית כתבו ויזמו שלושה אגפי חינוך של הרשויות המקומיות חדרה, תל אביב וירושלים, ולאחר שנה של הכשרה, יוצאת התכנית לדרך, בגרסאות מעט שונות בכל אחת מהערים.
בחדרה, בחר צוות מחלקת הקדם יסודי והגיל הרך בניהולה של גילה גואטה וסגניתה מאירה ויקרוביצקי, בסייעות הגנים כמפעילות התכנית. הסייעות עברו הכשרה אוריינית, ובמסגרת התכנית יבקרו בבתים של יולדות, ייפגשו עם אמהות ותינוקות להדרכה והקראת סיפורים, יעניקו להן שי של ספרי קריאה והדרכה, ובהמשך אף יזמינו אותן לפעילות המשך במרכז פ.ל.א, המרכז ההוליסטי החדש לגיל הרך. "כל המחקרים מלמדים שחמש השנים הראשונות הן משמעותיות ביותר בהתפתחות המוח וברכישת אוצר המילים" מסביר מנהל אגף החינוך שלומי דהן. "תכנית שפת אם תשפיע על עתיד התינוקות ועתיד מערכת החינוך בעיר."
שתי התכניות, הן חלק משורת צעדים חשובים שמוביל האגף במסגרת מדיניות ראש העיר, שאף מחזיק את תיק החינוך, להציב את תחום החינוך בראש סדר העדיפויות העירוני, תוך שאיפה מתמדת לחדשנות, קידום וטיפוח מערכת החינוך העירונית.