תערוכה: לפחד מציפורים ולפסל אותם |
|
ראובן יגיל שבת,
27 ביוני 2020, 07:50 |
בשבת ה-4.7.20 תיפתח תערוכת יחיד של הפסל צביקה אלטמן בגלריה GH גבעת חביבה לאמנות המסכמת שנים של פיסול ומחקר בחומר וברוח, ומעל שנה של תעופה במרחבי התודעה
|
|
התערוכה יוצרת מרחב פיסולי במנעד גדול של חומרים, מרביתם כבדים, שבאופן מפתיע לכאורה יוצרים ביניהם חלל אוורירי. החומרים המשחקים במשחק (בזלת, ברזל, שיש, אבן, זכוכית, עץ תעשייתי, פח, אלומיניום, חול, נייר, כתב) הם בעלי משקל פיזי, סגולי ורוחני. מתוך חומרי הפיסול מן הכבדים ועד לקלים שבהם נוצרת שירה בלתי כתובה לאוויר, לרוח ולתעופה על מצבי צבירתה השונים: טיסה, תעופה מעגלית, אנכית ואופקית, צלילה, דאייה, נסיקה ובין השורות. אלטמן בעצם משרטט קו רציף אחד בין החומר לרוח.
אביו של צביקה אלטמן היה מעובדי התעשייה האווירית שנים רבות; צביקה עצמו מפחד מציפורים פחד בלתי מוסבר; כאן הוא מוצא עצמו מפסל אותן שוב ושוב בחומרים שונים, במצבים שונים, אך בעצם, הוא משרטט את אפשרויות התעופה שלהן, שלנו.
אלטמן מלווה את עבודתו ביחסי גומלין הדוקים עם אוסף מקורות, ביניהם: היהדות כדרך חיים תרבותית ורוחנית אותה הוא חוקר בחייו האישיים, חוכמתו של רוּמי שנחשב לגדול המשוררים וההוגים הסוּפיים, דרכה הוא מתרגל ריקוד סופי מדיטטיבי והספר פורץ התודעה משנת 1972- ג'ונתן לווינגסטון השחף של ריצ'ארד באך ובו צילומיו של ראסל מונסון שנחרתו בתודעת רבים.
|
|
|
פריים מתוך העבודה. צביקה אלטמן
| |
|
|
ספר זה היה עבור דורות שלמים, מגדלור תפיסתי בנוגע לכוחה של המחשבה להשפיע על העולם הפיזי בו אנו חיים, כמו על יכולתו של השחף שבתוך כל אחד מאתנו לעוף. כמו כן הוא היה אבן דרך בתחום תפיסת היכולת האישית להתרומם מעבר לנטיות הקונפורמיסטיות של להקה, קבוצה או חברה ולבחור אחרת.
תפיסת האדם כבורא הבוחר את דרגת התפתחותו ולא כקורבן של נסיבות ויכולתו האישית של כל אחד מאתנו ליצור מציאות, מגיעה אצל צביקה אלטמן מהמקום הבסיסי ביותר: הוא חוצב באבן וברזל, מכופף ומרקע, חורט וחותך. תהליך היצירה מלווה בפעולות בעלות מאמץ פיזי עצום, עם כלי עבודה כבדים, אך לעולם לא נותר שם. אליו מתלווה טיפול מעודן המטפל בעבודה במובנים רבים כתכשיט.
עם כל אחד מן המקורות האלו הוא רוקד ריקוד ארוך ועמוק אך מלא חדווה ואמונה.
צביקה אלטמן הוא איש גבעת חביבה, הוא עבד בה, פיסל בה, לימד בה פיסול. הוא דוגמה לאפשרות מחייה של מגוון דעות שונות במרחב אחד. בעבודתו 'אחד' וידאו ארט שהינו עבודה יוצאת דופן במרחב הפיסולי, באה לידי ביטוי תפיסת אמונתו המכילה את אפשרות המחיה לכל הדתות באשר הן.
|
|