בחדרה והסביבה נושמים אוויר נקי יותר לאחר שחוברה והופעלה בהצלחה יחידה 5 המשודרגת אל הארובה הרביעית החדשה וממנה יוצאת כעת "פלומה לבנה" של אדי מים. ראש עיריית אור עקיבא, יעקב אדרי וראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע הגיעו לתחנה כדי לעקוב מקרוב אחר פעילותה של הארובה החדשה
לראשונה מאז הוקמה תחנת הכח בחדרה, הופעלה לראשונה ובהצלחה הארובה הרביעית שהוקמה במיוחד במסגרת הפרויקט הלאומי "הפחתת הפליטות" ויוצאת ממנה כעת פלומה לבנה שהיא ברובה אדי מים. הפעלת הארובה הרביעית תביא להפחתה של 90% בפליטות המזהמות. "פלומה לבנה" זו איננה עשן אלא עדות להצלחת תהליך עבודתם התקינה של סולקני הגופרית המפחיתים את תחמוצות הגופרית מגזי הפליטה. לראשונה בעולם, הוקם בתחתית הארובה עד לגובה 62 מטרים, מפעל לאחסנת חומרי גלם ותוצרי ביניים, אבן גיר וגבס. במחצית חודש מרץ הושבתה יחידה 1 בתחה"כ רוטנברג, והיא נכנסה לסבב היחידות המשודרגות במסגרת הפרויקט.
הארובה, המתנשאת לגובה 250 מטר, גובהה נקבע בהתאם לחישובים ומודלים מתקדמים, כדי להבטיח פיזור מיטבי באטמוספרה של הפלומה הנפלטת מהארובה. קוטר יציקת יסוד הארובה בבסיסה מגיע ל-30 מטרים.
ה"פלומה הלבנה" יוצאת מהארובה החדשה (צילום: יוסי וייס)
הקמת הסולקנים בשני אתרים: "אורות רבין" בחדרה ואתר תחנת הכוח 'רוטנברג' באשקלון, הינם חלק מפרויקט להפחתת פליטות בתחנות כוח פחמיות שיכולת ייצור החשמל בהן מסתכמת בכ- 5,000 מגוואט. מדובר בפרויקט רחב היקף שעלותו מסתכמת בכ- 8 מיליארד ש"ח, הכולל הקמת מתקני הפחתת פליטות בשש יחידות ייצור של החברה: סולקני גופרית (FGD) להפחתת תחמוצות גופרית , שדרוג מערכות השריפה בדודי הקיטור ואמצעים שניוניים (SCR) להפחתת פליטות תחמוצות חנקן.
הסולקן המותקן יפחית כ-90% מהגופרית הדו-חמצנית הנוצרת ביחידת ייצור חשמל אחת. תחמוצות החנקן יופחתו במעל 80% בכל יחידת ייצור.
יפתח רון-טל, יו"ר הדירקטוריון: "פרויקט הפחתת הפליטות שאותו מובילה חברת החשמל הוא פרויקט לאומי ייחודי ומורכב הכולל טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם, משאב אנושי מקצועי נרחב, שילוב מגוון של מערכות, בניית מתקנים חדשים בתוככי מערך ייצור החשמל הקיים בשיתוף עם ספקים וקבלנים מרחבי העולם. מדובר בפרויקט חסר תקדים בהיקפו, המהווה אבן דרך בהשקעתה של חברת החשמל באיכות הסביבה לדורות הבאים".
יעקב אדרי וכרמל סלע עם יפתח רון-טל ועופר בלוך צילום: יוסי וייס
ראש עיריית אור עקיבא, יעקב אדרי וראש המועצה האזורית חוף הכרמל , כרמל סלע הגיעו כדי לעקוב מקרוב אחר פעילותה של הארובה החדשה וקיבלו סקירה מיו"ר חברת החשמל, האלוף במיל. יפתח רון-טל, וממנכל חברת החשמל, עופר בלוך, על השלב המשמעותי הנוסף בפרוייקט להפחתת פליטות
עופר בלוך, מנכ"ל החברה: "היום, נוספה משמעות חדשה לאימרה "עד שיצא עשן לבן" אלא שאת העשן מחליפה פלומת אדי מים לבנה אשר מסמלת שלב משמעותי ביצירת אוויר נקי יותר לתושבי חדרה והסביבה .סולקנים F.G.D - Flue Gas Desulphurization - הינם מתקנים אשר באמצעותם מסלקים את הגופרית הדו-חמצנית, הנפלטת מתהליך שריפת הפחם. פעולת הסולקן מבוססת על תהליך ספיחה של הגופרית הדו-חמצנית על אבן גיר מומסת במים. בשל תהליך הספיגה "הרטובה", הגזים הנותרים רוויים באדי מים ולכן נצפה בפלומה לבנה מפתח הארובה, הנובעת מרטיבות גזי הפליטה ומהטמפרטורה הנמוכה (באופן יחסי). בשונה מהתפישה הרווחת, פלומה זו אינה עשן והיא עדות להצלחת התהליך ועבודתם התקינה של הסולקנים.
טכנולוגיה זהה קיימת כבר מספר שנים בשתי יחידות באתר "רוטנברג" באשקלון ושנים רבות בעולם. בחברת החשמל הצטבר ניסיון רב וטוב בתפעול טכנולוגיה זו. שיקול מרכזי בבחירת הטכנולוגיה היה מציאת פתרון טכנולוגי מיטבי שלא יפגע בתפקוד תחנת הכוח ובכושר ייצור החשמל.
תצורת היחידות באתר אורות רבין חייבה מתן מענה מתאים גם למיקומן של מערכות נלוות. לפיכך, לראשונה בעולם כפתרון ייחודי למגבלות אתר זה, הוקם בתחתית הארובה עד לגובה 62 מטרים, מפעל לאחסנה, הכנה וטיפול באבן גיר וגבס.
בחברה מוסיפים, כי תוצרי הלוואי מהתהליך יטופלו ויפונו בהתאם לתקנים: יוקם מתקן ייעודי לטיפול בשפכים, על פי תקן ייעודי לטיפול בשפכים מהסולקנים, הנוצרים בתהליך קליטת הגופרית הדו-חמצנית מגזי הפליטה. גבס, יפונה ויימכר במלואו לטובת ייצור לוחות גבס לתעשייה.
סדרת רשת חדשה עלתה בהשראת סדרת הטלוויזיה המדוברת “הלוטוס הלבן”, מהלך המהווה חלק מאסטרטגיית התוכן של מותג הטיפוח VICHY (ווישי), מהלך תקשורתי רחב וחדשני בישראל המחבר בין תרבות, הומור ותובנות על עולם השיווק. לצילומי הסדרה גויסו כוכבות בולטות: קרן מור מהשחקניות המוערכות בישראל, ריף נאמן שחקנית ודוגמנית מובילה וליבר בלילתי, אישיות אופנה מהבולטות ברשת. הן עומדות במרכז העלילה ומגלמות דמויות נשיות חזקות, מורכבות ושונות זו מזו, הנפגשות בריטריט וולנס יוקרתי של המותג.
חוזרים לצפון: מלון בוטיק אל-רום שברמת הגולן פותח את עונת התיירות ומזמין את המטיילים ליהנות מחופשה ירוקה, שקטה וקרירה בגובה של כ-1,070 מטר מעל פני הים. המלון מציע חדרי אירוח משפחתיים, מדשאות רחבות, מתחמי ברביקיו, ג'ימבורי לילדים ומרחבים פתוחים מול נופי הגולן. בחודש יוני נפתחה גם עונת קטיף הדובדבנים המפורסמת של אל-רום, עם 12 זנים שונים של דובדבנים ופירות יער. כחלק מהחוויה, מומלץ לבקר במיצג “עמק הבכא” (עז 77), המספר את סיפור הגבורה של חטיבה 7 במלחמת יום הכיפורים. המיצג מוצע ללא תשלום לאורחי המלון. לפרטים באתר בוטיק אל-רום.
הסופרת שלנו זוהר אביב פגשה את ליאור סושרד במסעדה. היא ביקשה שיקרא את מחשבותיה אבל הבת שלו קפצה ואמרה - אבל אני כבר קראתי, קראתי את הספרים שלך. המורה מקריאה בכל יום את 'חבורת כוח המוח' וזה היה בהחלט משמח דיו וחיוך רחב התפשט לתמונה משותפת. אהבנו!
התהוות: האמנית הצעירה הדס פורגס מציגה את תערוכת היחיד הראשונה שלה בגלריית Global Art בתל אביב. בתערוכה מוצגות עבודות שמן עוצמתיות העוסקות ברגש, זהות, תשוקה, כאב ותהליכי התפתחות אישיים, תוך שילוב השפעות מעולמות האמנות הקלאסית והעכשווית. היצירות חושפות את עולמה הפנימי של פורגס ומזמינות את הצופה למסע בין סערה נפשית, חלומות ותקווה. פורגס, בוגרת שירות ביחידת 8200 בתחום הסייבר, יוצרת חיבור מסקרן בין חשיבה טכנולוגית לבין יצירה אמנותית אינטואיטיבית ורגשית. התערוכה מסמנת את תחילתה של דרך אמנותית מבטיחה ומעניקה הצצה ליצירתה המתגבשת של אמנית צעירה ומסקרנת. אוצרות: מיכלי אדלר וד"ר גליה דוכין אריאלי. פתיחה חגיגית: 25.6.2026 - נעילת התערוכה: 25.7.2026. מקום: גלריית Global Art, מרכז בעלי מלאכה 13, תל אביב.