גנדלמן: "לא ניתן להפוך את נווה חיים וחפציבה לגטאות"
מאת: רון איתן יום שישי,
9 בספטמבר 2016, 07:40
ראש העיר מוביל את ההתנגדות הנחרצת נגד חלופה שאושרה בקדנציה הקודמת, הנכללת במסגרת תת"ל 43 שעיקרה הרחבה ומחלוף של כביש 4, תוך סגירת צמתים חיוניים בחדרה וניתוק שכונות ממרכזה. "במידת הצורך נעתור גם לבית המשפט כנגד התוכנית" מציין גנדלמן
ראש העיר צביקה גנדלמן יעלה השבוע לירושלים ויציג בפני הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) את התנגדותה הנחרצת של עיריית חדרה נגד תוכנית תשתית לאומית (תת"ל) מספר 43, שעיקרה הרחבה ומחלוף של כביש מספר 4 בקטע שבין מחלף הדרים לבין מחלף נחל חדרה. התוכנית כוללת הקמת מחלפים לכל אורך הדרך במקום הצמתים הקיימים כיום, הגדלת מספר הנתיבים משני נתיבים בסיסיים לשלושה או ארבעה נתיבים, רצועה ברוחב 18 מטר במרכז הדרך לשימוש תחבורה ציבורית, וכן גשרים ומעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים.
לאחר בחינת חלופות שונות בחרה ות"ל (ועדה תשתיות לאומיות) בחלופה המשלבת מנהור ומחלוף, קטע שיקוע בין רחוב ביאליק ועד מצפון להרברט סמואל, גשר מעל המסילה וכביש שיעבור במפלס עילי לאורך אזור התעשייה. לאורך הדרך יהיו רק שני מחלפים שיחברו את העיר לכביש 4: מחלף בחיבור עם רחוב ביאליק (שם מתחיל קטע המנהור) , ומחלף פרידלנדר (צומת חרושת) בחיבור עם דרך השלום.
ראש העיר גנדלמן, המוביל את ההתנגדות, מצהיר כי אם השימועים בוועדה הארצית לא יביאו לביטול החלופה, תגיש העירייה עתירה מנהלית ותמשיך לפעול בכל דרך חוקית אפשרית על מנת למנוע את ביצוע התוכנית במתכונתה המוצעת. במסגרת תת"ל 43 יבוטל צומת עובדיה יוסף (שדרות החרות) וייוותרו בו רק פניות ימינה לדרכי שירות; צומת רחוב האומן באזור התעשייה יבוטל וייוותרו רק פניות ימניות; בתוך אזור התעשייה עצמו מוצעת דרך שירות לכיוון צפון בלבד שתחבר צמתים פנימיים ברחובות האומן ופרידלנדר, ללא נגישות ישירה וחיבור ישיר לכביש 4. בנוסף מבטלת התוכנית את הכניסה לשכונת נווה חיים מצומת חוף הכרמל, כך שהחיבור של השכונה לעיר יהיה באמצעות דרך השלום. גם הכניסה לשכונת חפציבה מתוכננת להתבטל, ומוצע שהחיבור לעיר יהיה באמצעות חיבור עתידי לדרך השלום.
ראש העיר צביקה גנדלמן
בעירייה מבהירים כי החלופה אשר זכתה להסכמת העירייה בקדנציה הקודמת וראש העירייה לשעבר, ומהווה את ליבת התוכנית, תביא לעומס תחבורתי שחדרה לא תוכל לעמוד בו ותהווה מכת מוות לעיר ולשכונותיה. התוכנית תגרום לניוון רחוב ויצמן שהינו הציר הראשי במע"ר של חדרה והמחבר גם את המערכת העירונית הפנימית בין כביש 4 מזרחה לכביש 6; תפגע בתפקוד של אזור התעשייה הקיים והתוכניות להרחבתו; תגרום לניתוק השכונות נווה חיים וחפציבה מהמערכת העירונית הראשית, ותביא לקריסת כושר הנשיאה של מחלף פרידלנדר (צומת חרושת) אשר על-פי התוכנית אמור לתת את המענה היחיד לחיבור כל צפון חדרה לכביש מספר 4. כל זאת תוך היעדר בחינה ומענה בתת"ל לשינויים שייגרמו במערכת העירונית הפנימית כתוצאה מהתכנון המוצע שיביא לשינוי במרכזי הכובד התחבורתיים העירוניים, בעיקר במרכז העיר, אזור התעשייה ודרך השלום.
בהתנגדות שהגישה העירייה לתוכנית צוין כי, חדרה מאופיינת כעיר של שכונות ולא כעיר אינטגרטיבית, ואי הרציפות האורבנית הקיימת פוגעת בלכידות החברתית של העיר, וכן לבעיות נגישות ותנועה קשות בין חלקיה השונים של העיר המשליכים על חיי המסחר, הבידור וחיי היום יום של תושביה. כך למשל, שכונת גבעת אולגה הממוקמת בין הים וכביש 2, עם חיבור יחיד למערך הדרכים העירוני, הייתה מנותקת במשך שנים מההוויה העירונית של חדרה, עם השלכות חברתיות נלוות. כמו כן, בשעות השיא יכול זמן הנסיעה בין שתי קצות העיר (גבעת אולגה ובית אליעזר) לארוך כשעה. התכנון המוצע של כביש 4 כדרך מהירה המופרדת מפלסית וחוצה את העיר, אף תרע את המצב התנועתי בחדרה, תיצור חיץ נוסף על הקיים ותחריף את הניתוק בין חלקי העיר.
דרך מספר 4 משמשת כיום כציר עירוני וכשער מערבי לעיר, בחלקה עם חזית מסחרית זאת למרות שהיא מוגדרת כדרך ארצית. הדרך מאופיינת בחציות עירוניות רבות, תנועת תחבורה ציבורית ובצמתי גישה לאורכי. בעירייה טוענים כי, הדרך משמשת בעיקר לתנועה עירונית ופחות לתנועה עוברת, וכי התוכנית משנה לחלוטין את התפקוד העירוני והאופי של כביש מספר 4 בתחום העיר, והופכת אותה מדרך עירונית לדרך פרברית מהירה תוך העדפה של התנועה העוברת, ודחיקת התנועה המקומית.
מהנדס העיר נועם גרייף מציין כי תת"ל 43 מקדמת את חצייה העיר חדרה ואינה מביאה בחשבון את צורכי תושבי העיר חדרה אלא משתמשי הדרך בלבד. גרייף מציין כי, העיר נחצית על-ידי שני כבישי אורך ארציים (כביש 2 וכביש 4) ומסילת ברזל, מה שגורם כבר היום למצב של אי רציפות אורבנית הפוגעת בלכידות העיר ויוצרת בעיות נגישות ותנועה קשות. התכנון המוצע של דרך מהירה המופרדת מפלסית וחוצה את העיר, והשינויים במערך הדרכים והסדרי התנועה שיעקרם הפיכת כביש 4 לדרך פרברית מהירה עם נגישויות מוגבלות לדרכים חוצות, יפגע במערך התחבורתי הקיים וירע את המצב התנועתי בעיר, יאריך את זמני הנסיעה של התושבים, יגביר את אי הרציפות האורבנית, יעמיק את הניתוק ויחריף את בעיות הנגישות בין חלקי העיר.
יצוין כי בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחנו את ההתנגדות שהגישה עיריית חדרה ואת הנימוקים להתנגדות זו, ולאחר בחינה מקצועית קיבלה הוועדה המחוזית את עמדת העירייה הגורסת כי התוכנית פוגעת במרכיביה האורבניים והתכנוניים של העיר ומייצרת ומחמירה את הנתק האורבני בין חלקי העיר.
בחוות דעת שהגישה הוועדה המחוזית נאמר כי יש לבחון חלופות תחבורתיות תכנוניות אחרות, על בסיס תוואי כביש מספר 4, שיתנו מענה אורבני טוב יותר לפיתוח ולתפקוד העירוני, יחד עם מענה לצרכים התחבורתיים הבינעירוניים במרחב. לפיכך גם הוועדה המחוזית סבורה כי בשלב זה אין לאשר בקטע חדרה את התת"ל כפי שהוגשה. בוועדה המחוזית מציעים לות"ל לתקן את תת"ל 43, ואף הציעה מספר חלופות המתאימות לתפיסה תכנונית עירונית יותר. בעירייה מקווים כי תמיכת הוועדה המחוזית בהתנגדות שהוגשה תהווה משקל נוסף לשיקולי הוועדה הארצית, ותסייע בשינוי התוכנית.
יצוין כי בקרב תושבי חדרה, בעיקר בשכונות נווה חיים וחפציבה, כבר החלה תסיסה רבה ונשמעות התנגדויות עזות לתוכנית.
ראש העיר צביקה גנדלמן אמר כי העירייה תפעל בנחרצות נגד ביצוע התוכנית, וכי הוא יפעל בכל דרך אפשרית, כולל עתירה לבית משפט, כדי להביא לשינוי החלופה שתגרום נזק אדיר ובלתי הפיך לעיר. "מדובר בתוכנית שמהווה פגיעה אנושה בתושבי חדרה בכל היבט אפשרי, כולל תחבורה, מסחר, ולכידות חברתית. לא נאפשר פגיעה בעיר ולא ניתן להפוך את שכונות נווה חיים וחפציבה לגטאות".
השבוע התקיים במתחם הרוביז באצטדיון נתניה, ערב הוקרה לכל המתנדבים מהעמותות השונות. סגן ראש העיר, ים מאיר קרן, הממונה על תיק הרווחה הגיע לכבד ולומר דברי ברכה ושבח לכל העוסקים במלאכה. יישר כוח.
תערוכה חדשה: "וגר זאב עם כבש" –תערוכת יחיד לאמן איתן ארנון, במוזיאון היכל שלמה בירושלים. אוצרת התערוכה:מיכל סדן. ייעוץ אמנותי והפקה: לב קיפרמן. פתוחה עד לתאריך: 5.5.25. הצייר איתן ארנון, יליד ותושב קיבוץ בית זרע, מציג יצירה ריאליסטית-פואטית המתכתבת עם תולדות ההתיישבות, הזיכרון הקולקטיבי והאדמה הישראלית. בציוריו המונוכרומטיים הוא מתעד ברגישות את חיי החלוצים ונופי התקופה, תוך שילוב חפצים יומיומיים ליצירת קומפוזיציות מורכבות. ארנון בוחן את המציאות דרך עדשת הנוסטלגיה, ויוצר דיאלוג עשיר בין עבר להווה, בין חומר לדמיון. חפשו בפייסבוק:
Eitan Arnon Art.
סדרת רשת חדשה תעלה עם הזמרת ויוצרת התוכן פרידה עוזיאל שתארח זמרים ויוצרים. הסדרה עולה על ידי מותג האיפור מייבלין ניו יורק, והיא מצולמת תוך כדי נסיעה במונית צהובה, המעוצבת בסגנון המוניות בעיר ניו יורק. בשלב הראשון תעלה סדרה של ארבע פרקים, כשבכל פרק תארח עוזיאל זמר/יוצר מוביל, ביניהם: נועם קליינשטיין, ליהי טולדנו ושחר טבוך. איתם תיצור שיח פתוח ומרענן, שיעסוק בנושאים כמו: זוגיות, אהבות, אכזבות, קריירה, הצלחות, אופנה, איפור ומה שבניהם, לצד קטעי שירה ומוזיקה קצבית. מיני-סדרת הרשת החדשה שצפויה לעלות כבר במהלך חודשי אפריל- מאי, תשודר אחת לשבועיים בזירות הדיגיטל השונות והפרקים המלאים ניתנים לצפייה ביוטיוב.