היכרות עם עלויות היצוא העיקריות יכולה להפוך כל ניסיון של סחר בינלאומי לאפיק רווח משמעותי וגבוה. במאמר הבא נציג את הסעיפים הבולטים ונבין מה אפשר לעשות על מנת לחסוך בהם
יצוא משמש ככלי שבעזרתו יזמים, משקיעים ואנשי עסקים מייצרים תשואה גבוהה והכנסה קבועה. נכון להיום, היצוא הוא החלק המשמעותי ביותר של סחר בינלאומי ויש לו השפעה על כל תחומי המשק.
עם זאת, רבים מהיזמים והיצואנים לא מכירים לעומק את הרכב העלויות ולכן יש להם נטייה לעשות טעויות מיותרות. הפתרון הוא כמו תמיד להכין את שיעורי הבית ולהבין מה מרכיב את רשימת ההוצאות הצפויות.
כמה עולה להוביל את המטען?
ההוצאה העיקרית ביצוא היא על הובלת מטענים. העולם כיום הוא כפר גלובאלי שבו סחורות עוברות במהירות ממקום למקום, אבל מישהו צריך לשלם על זה – ובדרך כלל מדובר ביצואן. למעשה, מחיר ההובלה באוויר או בים הוא הפקטור הקריטי ביותר לקביעת כדאיות היצוא.
נכון להיום, רוב המטענים משונעים באמצעות אניות ולכן הובלה ימית היא המקובלת והנפוצה ביותר. בהובלה ימית אף קיים תעריף שזהה לרוב סוגי המטענים וקל יחסית להיערך אליו, למעט תוספות והיטלים שקובעים את העלות הכוללת כגון היטל דלק וסיכוני מלחמה. ההמלצה בהקשר הזה היא לקבל הצעת מחיר שכוללת את ההובלה וההיטלים ולהיערך בהתאם מבחינת התמחור.
לשם השוואה, הובלה אווירית מיועדת בעיקר לסחורות שצריכות להגיע ליעדן במהירות והאפשרויות הקיימות כוללות חברות בלדרות בינלאומיות או משלחים בינלאומיים. באופן עקרוני קיימת גם אופציה של הובלה יבשתית, אך היא פחות רלוונטית לישראל כי אין לה יחסי מסחר רשמיים עם מדינות שכנות.
כמה עולה להוביל את המטען
על מה תשלמו מלבד ההובלה?
עוד פקטור שמשפיע מחד גיסא על עלויות היצוא ומאידך על נתח הרווחים קשור לתקינה הבינלאומית. אלו מסמכים שמגדירים את ההיבטים השונים של המוצר מבחינת טכנולוגיה, שיטות בדיקה, שירות וכדומה והם עולים כסף. היתרון הוא שבעזרת תשלום על תקינה ניתן לייצר יתרון יחסי בשוק היעד ולבלוט על רקע מתחרים מקומיים או בינלאומיים.
מלבד תקינה, יצואנים מכל רחבי העולם צריכים לשלם על תכנית שיווק בינלאומית. מי שמנסה לבנות תכנית כזו לבד עלול לחרוג מתוך מסגרת התקציב ולפגוע לעצמו במוניטין, לכן האלטרנטיבה המומלצת היא לפנות לאנשי מקצוע ולשלם 10-20 אלף דולר על תכנית שיווק מסודרת. עוד אפשרות היא להכין את התכנית דרך מכון הייצוא, בעלות נמוכה יותר ועל בסיס פגישת ייעוץ ולאחר מכן פגישות המשך.
לבסוף, עלויות היצוא נקבעות בהתאם למספר התערוכות הבינלאומיות שבהן בוחרים להשתתף ולפי התעריפים של משלח בינלאומי ועמיל מכס. לכל זה יש להוסיף ביטוח סיכוני סחר חוץ בהתאם לסוג המטען ורצוי להקדיש לפחות 10% מהתקציב לטובת איתור סוכנים ומפיצים בחו"ל, שיתופי פעולה והתייעצות עם עורכי דין מקצועיים.
בראשון שעבר התקיימה במרכז הקהילתי נאות שקד מבית "רגעים-העמותה לחינוך בלתי פורמלי", חגיגה לכבוד חג הסיגד. את האירוע הפיקו בשיתוף פעולה קורל שלי מנהלת המרכז יחד עם צוות 'גרעין אורית' וביניהם הרב אלמו. הילדים נהנו מהצגה בשם "עולים לירושלים", במהלכה עברו מסע מרתק של לימוד, נגינה וחוויה בדרך העולה לירושלים הבנויה! בהמשך הערב, נהנו האורחים מכיבוד, שתיה ותלבושות מסורתיות באווירת החג.
מקום חדש "ושבעת", נפתח בלב השוק עם אווירה אותנטית ומאכלים טובים. הגיעו לכבד את הבעלים שלום אטיאס והמנהלת איילת בן שמעון המון חברים, ביניהם סגן ראש העיר ים מאיר קרן ויעקב ברנס. בהצלחה!
הנהלת ובכירי רשת המסעדות BBB מנתניה חזרו השבוע, רגע לפני החורף הקר, מסיור קולינרי בן ארבעה ימים, בבודפשט בירת הונגריה. בראש המשלחת עמדו בעלי הקבוצה: אהובה תורג'מן ורון שולמן. כמו כן דדי דר - משנה למנכ"ל ומורן שלו, סמנכ"ל הרשת. המשלחת כללה כ-70 איש, שנהנו מסיור שכלל בין היתר אירוח במסעדות יוקרה מובילות בבודפשט, טעימות בהמבורגריות מיוחדות, סיור בבית הכנסת הגדול בעיר, טעימות יין במרתף מקומי, מפגשים עם שפים ועוד. נרשמה בקרב הקבוצה התלהבות מהמטבח המקומי, כך שכבר נבדקת האופציה להשיק המבורגר בסגנון הונגרי, במסעדות הרשת.
סיורי עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב- יפו בחודש נובמבר: סיור יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל, סיור מוזיקלי "הימים היחפים של תל אביב", סיור בעקבות שביל היין בנחלת בנימין, סיור קולינרי בנווה שאנן, סיור על בתי קולנוע ביפו, סיור בנמל תל אביב וסיור לכבוד כ"ט בנובמבר על שביל העצמאות ועוד. פרטים נוספים ביישומון דיגיתל שלי ובאתר. תהנו!