נחנכה כיתת מדעים בבית ספר "קפלן" בשכונת בית אליעזר
מירית אזרחי יום שלישי,
23 בדצמבר 2014, 18:09
במעמד ראש העיר צביקה גנדלמן, המחזיק גם בתיק החינוך, נחנכה כיתת מדעים חדשה בבית ספר "קפלן" בשכונת בית אליעזר. כיתות 2021 הנפתחות בחדרה במסגרת הרפורמה בחינוך שמוביל ראש העיר, עמדו במרכזו של כנס חינוך ארצי.
עוד השתתפו בחנוכת הכיתה החדשה, מנהל בית הספר "קפלן" מאיר דוידסקו, המפקחת זיווה רון, מנהלת מרכז התקשוב נאווה גלעד, מורים, הורים ותלמידים.
חדר המדעים עוצב כמרחב למידה פתוח, מרווח, המאפשר חוויית לימודים מעודדת סקרנות פתיחות וחקר. בכך מצטרף בית ספר "קפלן" לבתי הספר בחדרה הפותחים כיתות מעוצבות, וזאת בעקבות הרפורמה שמוביל ראש העיר שבמסגרתה יש לאפשר לכל מורה לעצב את כיתתו כמרחב למידה לפי צרכיו וצורכי התלמידים, לעידוד וקידום למידה משמעותית.
מעודד למידה כיתה באילן רמון צילום: דוברות העיריה
יו"ר ארגון "ערי חינוך" יעקב הכט, המוביל את מודל כיתות 2021 בחדרה, מסביר: "חשבנו איך ייראה החינוך בעתיד, והחלטנו שהתשובה לשאלה הזאת היא: תעשו; בואו נבצע את זה כבר היום ולא נחכה לעתיד".
הכתבה, אשר בישרה כי "רשויות חזקות יכולות לתת יותר לתלמידים שלהן", סקרה את הפיילוט שהושק בתמיכת משרד החינוך ואפשרה הצצה לאיך ייראו הכיתות של העתיד. בעיקר התמקדה הכתבה במרחבי הלמידה בבית ספר "אילן רמון", אך מרחבי למידה נוספים כבר נפתחו בבתי ספר אחרים, ביניהם "תחכמוני", "צפרירים" ועוד.
כאמור, הכיתות החדשות מבוצעות בהתאם לרפורמה בחינוך שמוביל ראש העיר בחדרה. לרפורמה שותפים ארגון "ערי חינוך" ומשרד החינוך. גנדלמן: "במרכז הרפורמה ייפתחו בבתי הספר בעיר כיתות על-פי מודל המאפשר לכל מורה לעצב את כיתתו. לא עוד טורים של שולחן וכיסא מול לוח, אלא כמרחב למידה פתוח, מרווח, ומעוצב בצורה פרטנית המאפשרת חוויית לימודים נעימה ומעודדת סקרנות פתיחות וחקר".
לדבריו, כבר במהלך שנת הלימודים תשע"ה ייפתחו בחדרה כ-20 כיתות על-פי מודל 2021, ובהדרגה ייפתחו כיתות נוספו מדי שנה עד להשלמת המהפך.
גנדלמן: "מה שהתאים לעבר כבר אינו מתאים לתלמידים כיום, המוקפים בגירויים טכנולוגיים ובשפע של מידע בהקלקת מקש. היום יש להתאים לתלמידים מרחבי למידה חווייתיים ומהנים, עם אווירה מעודדת ידע, שגם למורה וגם לתלמידים יהיה נעים ללמוד בה. הצעד הראשון להגיע לכך הוא שבירת השבלונה של תלמיד מאחורי שולחן יושב מול לוח ומורה שאף הוא מאחורי שולחן".
לדברי מפקחת בתי הספר זיווה רון, המטרות שאותן מקדם מודל "הכיתה האחרת" הם למידה מתוך חוויה ועניין, מעורבות פעילה של התלמידים בתהליכי הלמידה ושימוש במתודות הוראה מגוונות ומותאמות. לדבריה, כיום השיח בחדרה בקרב הצוות החינוכי הינו שיח פדגוגי מקדם למידה, והשפה הינה שפת המודל: הערכה, הוראה, למידה, מקום ומרחב, יחסים וזמן.