עיריית חדרה מובילה הקמת מערך אשכולות גיאוגרפיים לגני הילדים בעיר. 15 סייעות שנבחרו בוועדה מקצועית, יעברו הכשרה מקיפה וליווי מקצועי לתפקיד סייעות מובילות אשכול. מטרת העל של התהליך היא שיפור איכות החינוך, לצד טיפוח סביבת עבודה מערכתית, איכותית ותומכת
כחלק מתהליכי שינוי משמעותיים במערך החינוך לגיל הרך ברמה הארצית, בהיבטי חינוך, ניהול ותפיסה פדגוגית, מובילה המחלקה העירונית לחינוך קדם יסודי בניהולה של גילה גואטה, את הקמתו של מודל אשכולות גנים במרחבים גיאוגרפיים והכשרת דרג של סייעות מובילות אשכול שנבחרו בקפידה בוועדה מקצועית מתוך מערך הסייעות בעיר. בתום הכשרה מקיפה של כשנה, הסייעות מובילות האשכולות ידריכו וילוו את הסייעות באשכול עליו הן אמונות, יבצעו סיורים תכופים בגני האשכול ויהוו צינור להעברת מידע בין הסייעות בגנים לבין צוות אגף החינוך. המודל החדש, שמשנה את המבנה הארגוני של מערך כלל גני הילדים בעיר, צפוי להעצים ולשפר את ההתפתחות המקצועית והאישית של הסייעות, לייעל את התקשורת בין הגנים לרשות ולפיקוח, להדק את הקשרים עם ההורים והקהילה וחשוב מכל, לשפר את הטיפול האישי והחינוכי בילדי הגנים.
תהליך המהפכני. גילה גואטה צילום: דוברות העירייה
המודל החדש שמיושם במחלקת החינוך הקדם יסודי, בהובלתה של מנהלת המחלקה גילה גואטה, הופך את מערך גני הילדים בעיר ממאות גנים בודדים, לכ-15 אשכולות גנים, כאשר בכל אחד מהאשכולות יהיו כעשרה גני ילדים. בשלב הראשון שכבר החל, הסייעות שנבחרו לשמש כסייעות מובילות אשכול, החלו לעבור הכשרה וליווי מקצועי על ידי יועץ מומחה בתחום, במסגרתה מתקיימים מפגשים בהם הסייעות המובילות נחשפות לנושאים ותכנים מגוונים מעולמות תוכן שונים כגון הנחיית קבוצות, ייעוץ, אימון (קואצ'ינג), תקשורת בין אישית, פסיכולוגיה חיובית, מנהיגות והובלה. עם סיום ההכשרה שתימשך כשנה, הסייעות המובילות ישמשו כראשות צוות לגנים אשר נמצאים בתחום האשכול שלהן, כשלדבריה של מנהלת מחלקת החינוך הקדם יסודי גילה גואטה, "מטרת העל בתהליך הוא שיפור איכות החינוך עבור ילדי הגנים, הוריהם ועבור כל צוותי החינוך. אין לי ספק כי ההשקעה בפיתוח האישי והמקצועי של הסייעות תוביל לאקלים מיטבי בגן ותייעל את עבודת הסייעות בצורה משמעותית".
התהליך המהפכני הוא חלק משורת צעדים חיוניים שעיריית חדרה מובילה במסגרת מדיניות ראש העיר להציב את תחום החינוך בראש סדר העדיפויות העירוני, תוך שאיפה מתמדת לחדשנות, קידום וטיפוח מערכת החינוך העירונית. היעד המרכזי של התהליך הוא ייעול העשייה החינוכית בגני הילדים ושיפור הטיפול האישי והחינוכי בילדי הגנים, אך במחלקה לחינוך קדם יסודי מציגים השפעות חיוביות במגוון היבטים, הממתינות בקצהו של התהליך.
"התהליך יטייב את עבודת הסייעות בגן וייצור 'גאוות יחידה' בקרב כלל הסייעות בגני הילדים," אומרת גואטה, שמדגישה כי "כחלק מהכשרתן המקצועית, הסייעות המובילות ירכשו ידע חדש וייחשפו לגישות ותפיסות בתחומים שונים, מה שיאפשר יצירה אורגנית של מסגרת השתייכות תומכת לסייעות באשכולות השונים, יגביר את מעורבותן ומחויבותן כחלק אינטגרלי מהצוות החינוכי בגן, כמו כן יעמיק את הקשרים בין הגננות לסייעות, יקדם ביניהן יצירת שפה משותפת וממשקי עבודה עם צוות אגף החינוך, ויתרום ליצירת שפה אחידה בגן.