מועצת פרדס חנה כרכור, זוכת פרס חינוך ארצי לשנת תשע"ה זכתה במקום השני הארצי בתקשוב.
ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש:" עד כה השקיעה המועצה למעלה מ-2 מיליון שקלים בתקשוב מוסדות החינוך".
בשבוע האחרון, נערכה תחרות התקשוב הארצית של אגף לטכנולוגיות מידע במשרד החינוך זו השנה הרביעית. בתחרות התמודדו רשויות מקומיות אשר הומלצו על ידי המחוזות לתחרות הארצית. מועצת פרדס חנה כרכור זוכת פרס חינוך ארצי לשנת תשע"ה, מומלצת מחוז חיפה, זכתה במקום השני והמכובד.
בין הקריטריונים עליהם הצהיר משרד החינוך, בגינם נבחרו הזוכים : תקשוב בתי הספר מהווה חלק אינטגרלי מיעדי הרשות, מנהל החינוך ברשות מוביל תומך ושותף משמעותי בהטמעת למידה דיגיטלית בבית הספר, תמיכה בבתי הספר כגון: תשתיות, אמצעי קצה, סיוע למורים, הדרכות ועוד, נראות בפורטל הרשות לפרויקטים ויוזמות ייחודיים של בתי הספר בתחום התקשוב, השתתפות פעילה של הרשות באירועים הקשורים לתחום התקשוב בקהילה וכן מודל הפעלה ייחודי שיכול להוות השראה לרשויות נוספות (מיזמים ותוכנית מערכתית בכל מוסדות הרשות).
לפני כארבע שנים השתלבה פרדס חנה כרכור בתכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה- 21. בשלב הראשון השקיעה הרשות כ- 800,000 ₪ בהצטיידות במחשב נייד למורים, במקרן ורמקולים לכל כיתה ובחיבור הכיתות לרשת האינטרנט. כיום כלל בתי הספר היסודיים ביישוב מתוקשבים)אינטרנט, מקרן בכל כיתה, ניידים למורים. מתבצע תקשוב מדורג של התיכון החקלאי ו-21 גני ילדים מתוקשבים עד כה, כאשר על פי תוכנית המועצה כלל הגנים יתוקשבו בשנתיים הקרובות. השנה כלל בתי הספר נכנסו לתכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה21 וחמישה מהם במודל המתקדם עם מחשבים ניידים לתלמידים.
אילנה זגול וד"ר עידית אבני. צילום: דוברות המועצה
הרשות המקומית ערה להכרח בחידוש מתמיד של אמצעי קצה ותשתיות ועל כן פועלת באופן קבוע להחלפת ציוד ישן בחדש, לחידוש מעבדות מחשבים ולהצטיידות בתי הספר. זאת מתוך רצון להמשיך להרחיב ולהעמיק את טכנולוגיית המידע והתקשורת, להנחיל בסיס ידע ומיומנויות הנדרשים במאה ה- 21 המאפשרים לבוגר מערכת החינוך מימוש אישי ומקצועי.
הגברת השימוש באמצעי למדיה טכנולוגיים באה אף לידי ביטוי בהיערכות זריזה של הרשות לשילוב הספרים הדיגיטליים כבר בשנת תשע"ד. במסגרת זו השתלבו 5 בתי ספר יסודיים בתכנית הניסוי של משרד החינוך, מתוכם שניים במימון מלא של המועצה. כל בית ספר מפעיל תוכנית זו לפחות ב 3- תחומי דעת שבחר, בעיקר בכיתות ה-ו.
בישוב פועלת רכזת אשכול מטעם משרד החינוך שמלווה ומכשירה את הצוותים החינוכיים אשר אף זכתה כרכזת תקשוב מצטיינת ארצית לשנת תשע"ד. כמו כן, כלל המורים והגננות במוסדות החינוך עברו הכשרה מתוקשבת בהיקף של 60 שעות וזאת כבסיס לשיפור מיומנויותיהם בהובלת תהליכי הוראה למידה משמעותיים בתחומי הדעת השונים. בנוסף זוכים צוותים לליווי ולהכשרה מרכזת האשכול.
כחלק מתוכנית התקשוב נבנה פורטל חינוך יישובי בסביבת גוגל המחוזית ועלה לאוויר בתחילת שנה"ל תשע"ד. הוא מהווה ציון דרך בתהליך הפיתוח התמידי של מערכת החינוך היישובית ופותח צוהר למחלקותיה ולמגוון העשייה בה. מטרתו: יצירת קהילה רחבה מתוקשבת, הלומדת ומתקשרת בטכנולוגיה מתקדמת.
הענקת סל כלים טכנולוגי מתחילה בישוב כבר בגיל הרך . אחד הפרויקטים הינו למידה ברשת חברתית לצעירים "גוגלה" הממומן על ידי המועצה. הפרויקט הינו מיזם לפיתוח כלים ממוחשבים למידע ולתקשורת שמטרתו להכין גילאים רכים לתפקוד בעולם המתוקשב אל תוכו הם גדלים. הפרויקט פעיל ב21 גני המועצה.
עוד מקדמת המועצה לאורך השנה מיזמים רבים ללמידה שיתופית העושים שימוש בטכנולוגיות מידע חדשניות.
לדברי ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש: "עד היום השקיעה הרשות כ 2 מיליון ₪ בתקשוב בתי הספר, וזאת מתוך מחשבה ומדיניות הדוגלת בהענקת סל כלים מגוון ועדכני לדור הצעיר בישוב. השימוש באמצעי פדגוגיה חדשניים, והיותנו רשות פורצת דרך אשר מובילה בתחום ומאמצת ומממנת פרויקטים ומיזמים רבים ומגוונים בתחום התקשוב מסייעת לנו להעניק לצעירים שלנו כבר מגיל הגן חינוך איכותי ומצוין, עכשווי ומתקדם. השימוש באמצעי התקשוב מכין את הדור הצעיר להווה ולעתיד ופותח לו אופק רחב להזדמנויות חשובות רבות.
לדברי געש: "ההשקעה בתקשוב מתבצעת יד ביד עם ההשקעה בלב החינוך-צוותי החינוך הנהדרים , בחינוך לערכים ובחיזוק הקהילתיות והמנהיגות העומדים בבסיסה של העשייה החינוכית בישוב. ברצוני לציין ולשבח את מנהלת אגף החינוך אילנה זגול ואת כלל צוותי התקשוב והחינוך בישוב על הזכייה החשובה ובעיקר על העשייה החינוכית האיכותית והמצטיינת בישוב הזוכה גם כעת לשמחתנו להכרה ממסדית וארצית. ברצוני להודות לשותפים לעשייה החינוכית בישוב, משרד החינוך, על תמיכה ושותפות פורה, למען ההישגים המשמעותיים ופורצי הדרך במערכת החינוך המקומית".
מנהלת המחוז, רחל מתוקי: "פרדס חנה כרכור היא רשות הראויה לקבל פרס הצטיינות ארצי בתחום התקשוב בשל הובלת מודל חדשני שיתופי של מערכת חינוך המותאמת למאה ה-21. משרד החינוך בשיתוף אגף החינוך המנהיגות החינוכית בבתי הספר והקהילה, בנה חזון יישובי והציב יעדים הממקמים את בתי הספר כארגונים מתוקשבים עדכניים, המזמנים לתלמידים את מגוון הזדמנויות הלמידה המשמעותית בסביבה עתירת טכנולוגיה ומאפשרים פיתוח מיטבי של תפקודי לומד. הרשות נכנסה לתכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה- 21 ממשאביה, ברוב בתי הספר במודל מתקדם.
בקרב אנשי החינוך ברשות נוצרה גאוות יחידה המשרה מוטיבציה, חדשנות ושגרת פעילות פורייה מקוונת, לצד שטף יוזמות, שערכן רב לפיתוח תהליכי חינוך, קידום כישורי לומד, וטיפוח מעורבות חברתית וערכית.
הטמעת התקשוב בפרדס חנה כרכור מהווה מודל ייחודי רב מערכתי, ושערי הרשות ובתי הספר פתוחים ללמידה ולשיתוף. תהליך זה ראוי להוות מודל מוביל לכל ישוב בארץ.
מעבר למהלך החינוכי, משקפת הרשות את המפתח הטמון באנשים ובשותפויות ביניהם. באמונה, בתבונה, במנהיגות, במקצועיות, וברגישות – מיושם תהליך שינוי מורכב ורב השפעה הראוי לציון והוקרה בפני כל מערכת החינוך בארץ.
הרשות פרדס חנה כרכור, בהובלתו של ראש הרשות, מר חיים געש, ראויה לפרס חינוך על קידום התקשוב מתוך ראייה מערכתית, מנהיגות ניהולית, חדשנות, יזמות ושותפות בין כל הגורמים המעורבים, כל זאת על מנת לממש חוויה חינוכית מצמיחה ומעצימה של לומד המוכשר להיות אזרח בוגר בעולם במאה ה-21".
לאה יגור, מפקחת רשותית של הישוב ודר' עידית אבני, הממונה על התקשוב מציינות כי, הן מברכות את הישוב על הזכייה בפרס הארצי והישוב ראוי לפרס בשל הובלת מערכת חינוך חדשנית, בה הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד בכל היבטי העשייה החינוכית-ערכית, על מגוון השותפויות בה.
ייחודה של מערכת החינוך בפרדס חנה כרכור הוא בקידום התקשוב בכל המסגרות החינוכית, תוך כיבוד הפסיפס האנושי תרבותי והתאמת אופני ההטמעה לזרמי החינוך ותפיסות העולם השונות, ביניהן חינוך דמוקרטי, אנתרופוסופי ודתי, כמו גם טיפול באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – הן המתקשים והם המחוננים והמצטיינים.
הרשות מהווה דוגמה לשיתופי פעולה בין משרד החינוך, נציגי הרשות, הקהילה ושותפים נוספים ועושה כל צעד תוך התיעצות וחשיבה משותפת. אגף החינוך מוביל פורום מנהיגות חינוכי יישובי שבנוי ממספר צוותי עבודה בתחומים שונים, ביניהם צוות תקשוב שבנה תכנית עבודה יישובית ודרכי פעולה להטמעת מיזמים מתוקשבים בתכניות הלימודים כחלק מסדר היום היישובי / בית ספרי. רכזות התקשוב מבתי הספר יצרו קהילת למידה שיתופית ומקיימות קשר רצוף לקידום יוזמות ושיתוף בתהליכים פדגוגיים משולבי טכנולוגיה.
מנהלת אגף החינוך במועצת פרדס חנה כרכור, אילנה זגול ציינה כי : "אני גאה על כך שמערכת החינוך שלנו זוכה בשנים האחרונות להצלחה ולהכרה ארצית על ההשקעה המתמשכת ועל ההישגים בחינוך בכלל ועל שילוב התקשוב בדרכי ההוראה – למידה , בפרט. מקום שני ארצי על מצויינות ויצירתיות בשילוב התקשוב בהוראה ופרס חינוך ארצי שזכינו בו לפני כארבעה חודשים הם ההוכחה לכך.
" מערכת החינוך של פרדס חנה כרכור נכנסה לעידן התקשוב, טכנולוגיות המידע והתקשורת בקצב מואץ בזכות נכונותם של ראש המועצה- חיים געש, ומזכיר וגזבר המועצה –רן גלר, להשקיע בתחום ובהובלה משותפת של אגף החינוך, מדריכת האשכול היישובית ,רכזי התקשוב הבית ספריים והגורמים המקצועיים של משרד החינוך . הערכה ותודה לכל השותפים לקבלת הפרס .העידן הדיגיטלי מעמיד בפני מערכת החינוך אתגר לערוך הסתכלות מחודשת על החינוך ועל תפיסת הלמידה העכשווית.
לדברי זגול: "על כן, אנחנו מכוונים , מכשירים ומעודדים את המורים שלנו לעבור לפדגוגיה אחרת מתוך ההכרה שההיערכות לעידן הדיגיטלי החדש והיות המערכת רלוונטית לתלמידים הם הכרח , ומתוך ההבנה שבעולם המתנהל במגה מהירות בתחום הדיגיטלי והמקוון יש צורך להשתנות כל שנתיים שלוש אחרת נשארים מאחור". כך לדברי זגול.