משרד החינוך והעירייה מקצצים בשעות פעילות לילדים אוטיסטים
מירית אזרחי יום ראשון,
15 במרץ 2015, 15:06
הורים לילדים אוטיסטים הלומדים בכיתות תקשורת בחדרה זועמים על רקע הקיצוצים בשעות הפעילות ובימים במוסדות בהן לומדים הילדים ואומרים: "עיריית חדרה ומשרד החינוך מקצצים לאורך שנים בימים ובשעות פעילות לילדים אוטיסטים וזאת בניגוד לחוזר מנכ"ל משרד החינוך שקיבל תוקף של בית המשפט העליון".
הורים לילדים אוטיסטים מחדרה טוענים לקיפוח מתמשך וקיצוץ דרסטי בשעות הפעילות המגיעות לילדיהם מעיריית חדרה ומשרד החינוך במסגרת תוכנית הארכת יום לימודים בחופשות.
יצוין, כי תלמידים בעלי לקויות התקשורת לומדים בכיתות תקשורת במספר בתי ספר ממלכתיים ותיכוניים בחדרה.
"ילדינו, תלמידים בעלי לקויות תקשורת על רצף האוטיזם, הלומדים בכיתות תקשורת בבתי ספר של החינוך הרגיל בחדרה, אינם מקבלים בתאריכי חופשות את סל השעות ואת היקף הימים המגיע להם, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ובניגוד לזכויות המגיעות לילדים, עליהם ניתן לקרוא באופן יסודי באתר של אלוט", אומרים ההורים.
לדברי ההורים על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ילדים עם לקויות תקשורת, הלומדים במסגרות של חינוך מיוחד- ( כיתת תקשורת או בית ספר לילדים לקויי תקשורת) זכאים ליום לימודים ארוך בבית ספרם בזמנים הבאים : חול המועד סוכות, חנוכה, פסח- עד יום לפני ערב החג, ובחופש הגדול- החל מה-1 באוגוסט ועד ה-15 באוגוסט, כולל.
נציין, תלמידי כיתות תקשורת בבתי הספר הרגילים העל יסודיים –חטיבות ביניים ותיכונים – הם בעלי אותן הזכאויות למעט 10 ימי פעילות פחות בחודשים יולי –אוגוסט על פי חוזר מנכ"ל .
משרד החינוך: "נרענן את ההנחיות להפעלת סל החופשות". צילום: יחצ
באתר אלו"ט ( אגודה לאומית לילדים אוטיסטים) המייצגת את זכויות הילדים האוטיסטים והוריהם, נכתב, כי בעקבות הסכם שנחתם בין משרד החינוך למרכז השלטון המקומי, הלימודים בתקופת החגים בהם פועל בית הספר, ובחופשת הקיץ (יולי עד אמצע אוגוסט) – מופעלים משעות הצהריים על ידי הרשויות המקומיות במימון מלא של משרד החינוך. הסיכום הובא בפני בית המשפט העליון וקיבל תוקף של פסק דין. בנובמבר 2012 הוציא משרד החינוך הבהרה בעניין.
באתר אלוט מסבירים להורים את חלוקת השעות בימי הלימודים בתוכנית הקיץ בשני מודלים, לפיהם האחריות על הפעילות חלה על משרד החינוך ועל הרשויות המקומיות גם יחד תוך חלוקה מסודרת.
קיימים שני מודלים להפעלה. האחד: משרד החינוך אחראי על ששה ימי פעילות בשבוע – בימים א-ה מ-8.00 עד השעה 13.35 , ועל יום ששי. בימים א-ה החל מ13.35 ועד 16.45 מפעילה הרשות המקומית את התוכנית.
המודל השני: בימים א-ה מ-8.00 עד 14.30 מפעיל משרד החינוך את המסגרות, ובימים א-ה החל מ14.30 ועד 16.45 וכמו כן ביום ששי מפעילות הרשויות המקומיות את התוכנית..
באתר של אלוט נכתב מפורשות: על פי חוזרי מנכ"ל משרד החינוך יום הלימודים בכל תאריכי חופשות אלו יסתיים ב16.45.
הורים לילדים אוטיסטים הלומדים בכיתות תקשורת בחדרה זועמים ומעלים טענות קשות כלפי העירייה ומשרד החינוך: "זו חוצפה. יום הלימודים בחופשות מסתיים באופן קבוע לא יאוחר מהשעה 14.30 . לאן נעלמו למעלה משעתיים של פעילות חמישה ימים בשבוע בימי חגים וחופשת הקיץ? איך ייתכן שעל פי האתר של אלוט, יום הלימודים יסתיים ב-16.45, ובפועל בחדרה מספקים לילדים יום לימודים מקוצר יותר משמעותית? הילדים בבית, במקום שיקבלו עוד שעתיים בכל יום בחופשה עם לימודים, טיפולים, והעשרה זו פגיעה קשה ביותר בילדינו, וגם בנו, ההורים שנאלצים לקצר ימי עבודה, ולשמור על הילדים בבית. לא נסכים לזה".
עוד טוענים ההורים, כי בימי ששי בתי הספר חייבים להיות פתוחים ולספק שעות פעילות לילדים עד 12.45, זאת על פי חוזר מנכל, שקיבל תוקף בבית המשפט העליון משנת 2012, וכפי שמובא בצורה נרחבת ויסודית באתר של אלוט המפרט את כל הזכויות.
ההורים מדווחים: "כיתות התקשורת בחדרה סגורות בימי ששי, באופן גורף ולאורך כל השנים - גם בזמני חופשות החגים ולאורך כל החודשים יולי אוגוסט. בגלל זה בכל חופש ובכל קיץ אנחנו צריכים להיות מרותקים לבית, להיות סביב הילדים, להעסיק אותם. אין לנו אפשרות לעסוק בכל דבר אחר, החל מיום חמישי בצהריים, ועד יום ראשון זה קושי עצום ובלתי נסבל בעיקר לילדים, וגם לנו ההורים, וקשה במיוחד להעביר ככה את כל יולי ועד אמצע אוגוסט".
אחת האמהות שואלת: "לאן נעלם יום שלם של פעילות וטיפולים בבית הספר בחדרה בחופשות? ומי מחליט ומי מעז לסגור את בתי הספר לילדים עם לקויות כל כך קשות בימי ששי בכל החופשות? זו חוצפה, במיוחד שיש פסיקה וחוזר מנכל שקובעים שצריך לפתוח את בית הספר בימי ששי".
בפסח הקרוב תיערך שוב, כמדי שנה, מתכונת הארכת יום לימודים בחופשות לילדים אוטיסטים בכיתות תקשורת ובחינוך המיוחד.
אמא לילד עם ליקויי תקשורת מבית הספר אחד העם אומרת : "זו שערוריה, לא נשתוק יותר, בפסח הקרוב תהיה לילדים פעילות מלאה, נפנה לאלוט ונדרוש התערבות מיידית בטיפול בנושא מול העירייה ומשרד החינוך.
אנחנו דורשים ממשרד החינוך, וכמו כן מראש העיר וחברי הנהלת העיר, שעד לא מזמן היו באופוזיציה, והביעו תמיכה גלויה בילדי החינוך המיוחד : תתקנו עוולות, תעזרו, ותשפרו את איכות החיים של הילדים האוטיסטים. תנו להם את המגיע להם על פי חוזר מנכל משרד החינוך בזמני חופשות.אנו דורשים יום לימודים עד 16.45 ופתיחת בתי הספר בימי ששי עם צוותים ופעילות".
אמא נוספת לילד עם ליקויי תקשורת הלומד בכיתת תקשורת באחד העם : "ההורים נאלצים מזה שנים להגיע מוקדם הביתה, לוותר על שעות עבודה, להעסיק את הילדים, זה מאוד קשה. במקרה הטוב הילדים משועממים, במקרה הפחות טוב, הם עלולים לצאת מאיזון. אלו ילדים עם צרכים מיוחדים שזקוקים וזכאים למסגרת קבועה, סדירה ועקבית, וימי לימוד ארוכים, גם בחופשים. אנחנו דורשים מהעירייה ומשרד החינוך תיקון מיידי של המצב כבר בפסח, שני הגורמים האלה אחראים על הילדים שלנו כל ימות השנה, ולכן הם אחראים גם על הפגיעה בשעות ובימים של הזכאות".
עיריית חדרה ומשרד החינוך אינם יכולים לטעון כי הנושא לא מוכר להם.
הראיה - בגני התקשורת בחדרה המופעלים על ידי עמותת אלו"ט מתכונת הארכת יום לימודים בחופשות פועלת במלואה, על פי חוזר מנכ"ל.
ימי הפעילות ארוכים, ובימי ששי הגנים פתוחים בכל החופשים. כדאי לדעת : גם בגני התקשורת בחדרה היה מצב דומה בעבר. בתקופת כהונתו של ראש העירייה הקודם חיים אביטן, פנו ההורים של ילדי הגנים בשיתוף אלו"ט לחיים אביטן, לאגף החינוך, ולמשרד החינוך, הציגו את הבעיה ודרשו לתקן את המעוות. בהנחיית חיים אביטן בקשת ההורים נענתה בחיוב, ומאז ועד היום הפעילות בגנים נעשית כנדרש.
עוד יצוין, כי ילדים מחדרה על רצף האוטיזם הלומדים ברשויות אחרות מחוץ לחדרה, מוסעים למסגרות הלימוד בחופשים בכל ימי ששי. ההסעות מתואמות עם מחלקת ההיסעים של אגף החינוך העירוני, ומפוקחות על ידי אגף ההיסעים של משרד החינוך. הילדים גם חוזרים הביתה מהלימודים אחר הצהריים, כנדרש, בהסעות שמופעלות באחריות העירייה, ובידיעת משרד החינוך.
לאור כל זאת, נשאלת השאלה: למה בבתי הספר בחדרה, לילדים עם אותה בעיה ואותה הגדרה אין את אותם ימים ואותן שעות פעילות בחופשים?
קשה להתעלם מהעובדה שבמצב הנוכחי צוותי החינוך בכיתות התקשורת בחדרה מקבלים בחופשים מתכונת לימודים מקוצרת, כל ימות השבוע, ללא ימי ששי, מה שמאפשר סוף שבוע ארוך.
קשה גם שלא להתעניין : כמה כסף אמור היה להיות מועבר לטובת פעילות זו בשעות אחר הצהריים, ובימי ששי, והאם לא חבל שהכסף והשעות אינם ממומשים לטובת התפתחות הילדים הזכאים לו ?
מדוברות אלוט נמסר: אלוט מצפה מאנשי החינוך לנהוג בדיוק על פי הוראות חוזר מנכל.
שחר בר יהודה, מנהל תחום החינוך באלו"ט : "כיתות התקשורת לומדות בתוכנית הארכת הלימודים בחופשות, בימים א-ה בין השעות 8.00 עד 16.45, ובימי ששי משעה 8.00 עד 12.45. זהו יום לימודים רגיל לכל דבר. המתכונת קיימת בסוכות, חנוכה, פסח –כולל יום לפני ערב החג, ובקיץ בין התאריכים 1.7 – 15.8 כולל.
הדברים מנוסחים בחוזר מנכל משרד החינוך, וקבלו את תוקף בית המשפט העליון בשנת 2012. הודעה מסודרת נשלחה לכל הרשויות המקומיות בארץ בנובמבר 2012 לידיעת ההורים".
ממשרד החינוך נמסר, כי כלל מסגרות מקיימות פעילויות בסל חופשות על פי חוזר מנכ"ל. יחד עם זאת, מרכזת החינוך מיוחד לקראת החופשות הבאות לטובה תרענן את ההנחיות להפעלת סל החופשות.
ממשרד החינוך ואגף החינוך בעיריית חדרה נמסר, כי כלל המסגרות מקיימות פעילויות בסל חופשות על פי חוזר מנכ"ל. יחד עם זאת, לקראת החופשות הבאות תרענן מרכזת החינוך המיוחד את ההנחיות להפעלת סל חופשות במסגרות האמורות.