פיילוט ארצי ללמידה קבוצתית בקורסים מקוונים של אוניברסיטאות מובילות בעולם מתקיים בחדרה.
ראש העיר צביקה גנדלמן, בשיתוף ארגון "ערי חינוך" והחברה הכלכלית לחדרה, מוביל את חדרה לעולם האקדמי, ומאפשר לראשונה בעיר להשתתף בקורסים ללימודי תעודה של מיטב האוניברסיטאות בעולם במתכונת חדשנית התופסת תאוצה ברחבי תבל. מדובר ב-MOOC (Massive Open Online Courses), קורסים מקוונים רבי משתתפים של אוניברסיטאות מובילות, המאפשרות ללמוד ברשת קורסים מבוקשים מפי מיטב המרצים.
במתכונת זו יכול כל אחד ללמוד מהמרצים הטובים בעולם, במוסדות הנחשבים בעולם, ולעשות את זה במקום, בזמן ובקצב שלו, ובחינם. התופעה הולכת ומתרחבת, וברשת מוצעים אלפי קורסים זמינים המאפשרים לכל מי שרוצה ליהנות מעולם ענק של ידע ותוכן, כמעט בכל תחום שאפשר לדמיין. כיום לוקחים חלק בקורסים האלה מיליוני אנשים ברחבי העולם.
על הצלחת MOOC תעיד העובדה שלפני שנתיים היו בעולם כ-1.5 מיליון לומדים, ואילו כיום הגיע מספרם לכ-200 מיליון. באוניברסיטת הרווארד מעריכים שעד שנת 2020 כבר יהיו כמיליארד סטודנטים שילמדו ב-MOOC.
לדברי גנדלמן מדובר במהפכת השכלה. "הלימוד המקוון הופך את הנגישות לידע, שהיה שמור בעבר רק לסטודנטים באוניברסיטאות יוקרה, לנחלתו של כלל הציבור. אני שמח שבחדרה מיושם פיילוט ארצי שמאפשר לימוד קבוצתי הפתוח לכל, מחוץ למסגרות הפורמליות, ועוד יותר שמח על ההיענות".
ואכן, כבר בקורס הראשון נוצרה קבוצה רב-גילאית, מתיכוניסטים ועד גמלאים, אשר המכנה המשותף להם הוא רצונם להשתתף בקורס יזמות במסגרת לימודי תעודה.
לדברי מנכ"ל ארגון "ערי חינוך" יעקב הכט, בשלב זה מדובר בלימודי תעודה, אך המגמה העולמית היא שבהמשך יקנו הלימודים נקודות אקדמיות לקראת תואר.
את קידום הנושא מול מוסדות מובילים להשכלה גבוהה בישראל מובילה יועצת ראש העיר לענייני חינוך והשכלה גבוהה, ד"ר עדנה חידקל. לדבריה, "אנו פועלים בהתאם לחזונו של ראש העיר צביקה גנדלמן. החזון כולו שלו, וגם המימוש. רעיונות יש בשפע, אבל רק כאשר יש ראש עיר שדוחף לעשייה, שנותן אור ירוק ונותן גב, אפשר להוציא את הדברים לפועל".
הרעיון של MOOC קיים כבר שנים אחדות ויש כאלה שלומדים גם בישראל מהבית, אבל החידוש הוא למידה מקוונת קבוצתית במטרה ליצור תחושה של מסגרת.
הרעיון לפתוח קבוצת לימוד, אף על פי שניתן ללמוד את הקורסים גם בבית, נבע מהעובדה שאמנם מיליוני אנשים מתחילים ללמוד קורסים מקוונים, אך מעט מאוד (בממוצע כ-4 אחוז) מצליחים לסיים אותם.
כדי לאפשר לימודים ובד בבד להגיע לאחוזים גבוהים של מסיימים, פותח מודל ייחודי ללמידה קבוצתית, המאפשר להתייחס לקורס כחוויה חברתית, ללמוד בצורה מהנה ובדרך שהכי נכונה עבור כל אחד ואחד. אחרי פיילוטים רבים, בדיקה מקיפה ותוצאות מצוינות, ניתן לומר שלמידה בקבוצה מעלה משמעותית את הסיכוי לסיים את הקורס בהצלחה.
מסתבר שהמפגש הקבוצתי (בנוסף ללמידה אונליין) המאפשר לצפות בקורסים, לדון בחומר הנלמד, ולבצע את המטלות ביחד, אכן משפרת את התוצאות. ב-2014 פתחה Coursera, הפלטפורמה הגדולה ביותר ללימודים ברשת עם יותר מ-700 קורסים, רשת בינלאומית של learning hubs ובעקבות כך נפתחה גם השלוחה בחדרה MoocHub.
הקורס הראשון הוא "פיתוח רעיונות חדשניים לחברות חדשות - יזמות מן הצעד הראשון", של אוניברסיטת מרילנד מארצות הברית, המהווה חלק ממסלול היזמות של Coursera.
הקורס מלמד כיצד לזהות רעיונות חדשים, כיצד לזהות הזדמנויות שמבוססות על צרכים אמיתיים של לקוחות, וכיצד לצעוד צעדים ראשונים בעולם היזמות. כל זאת באמצעות תרגול, דיונים ועבודה על פרויקט משותף. הלימודים מיועדים ליזמים בנפשם, בעלי שליטה טובה באנגלית, שרוצים ללמוד כיצד מממשים רעיונות חדשניים.
הלימודים במודל הקבוצתי החלו בשבוע שעבר במתחם הספרייה בתיכון חדרה ויימשכו 8 שבועות. קורס זה, בשילוב קורסים נוספים, מקנה זכות לקבל תעודה בתחום.
עשרות סטודנטים לומדים במחזור הראשון בחדרה, בשלב זה קורס בתחום יזמות וחדשנות. בהמשך מתוכננים קורסים בתחומים נוספים, כולל בתחומי מדע ואנרגיה, כראוי לחדרה, עיר האנרגיה של ישראל.
קורסים מקוונים של אוניברסיטאות מובילות בעולם. גנדלמן והכט צילום: דוברות העירייה