התלמידים שנבחרו היו בין 10 בתי הספר שהעפילו לגמר, מבין כ-200 בתי ספר שהשתתפו בתחרות שהתקיימה על-שם האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילו רמון ז"ל.
תלמידי בית ספר "מוריה" בחדרה השתתפו בשלב הגמר של החידון הארצי לחקר החלל והאסטרונומיה.
את החידון הוביל משרד המדע בשיתוף סוכנות החלל, קרן רמון (ע"ש האסטרונאוט הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון ז"ל), משרד החינוך והמרכז הישראלי למצוינות, במטרה לקדם מצוינות מדעית בקרב תלמידים, לעודד חשיבה יצירתית ויזמית ולחשוף בפני התלמידים עולמות תוכן חדשים. זו השנה הראשונה שהחידון מתקיים במתכונת תחרות ארצית המיועדת לתלמידי בתי ספר יסודיים בכיתות ד'- ו'.
מנהלת בית הספר אתי רוקח סיפרה כי, המסע המשותף התחיל עם כ-200 בתי ספר מרחבי הארץ וכלל תהליך למידה מרתק של חקר החלל והאסטרונומיה.
התחרות שילבה תכנים רלוונטיים מתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה, וכן הרחבה לתחומים משיקים ורחבים יותר מעולם החלל והאסטרונומיה אשר נבחרו בהלימה לתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה. בין היתר עסקו התלמידים בתנועות גרמי השמיים במערכת השמש, בהיכרות עם מורשת אילן רמון, בסוגיות מתחום האסטרונומיה התצפיתית, בשאלות העומדות בחזית חקר החלל כמו האפשרות להתיישב על כוכבי לכת אחרים, חיפוש חיים אחרים ועוד. עבודת התלמידים התבצעה בקבוצה ובתוך כך שיתוף פעולה עם אנשי הקהילה.
תלמידי בית הספר מוריה. צילום: דוברות העירייה
התחרות התקיימה במספר שלבים: חידון מקוון אשר בו התמודדו עם שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל; חידון אינטראקטיבי מקוון סינכרוני שבמהלכו התמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות, והתבקשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולגבש מהן תוצאות ותשובות.
בניית דגם על-פי קריטריונים קפדניים אשר הצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך. וכמובן שלב אירוע הסיום החגיגי שבו נפגשו הקבוצות שהעפילו לגמר והתחרו ביניהן בתחנות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות, פתרון חידות ומשימות מורכבות.
במסגרת שלבי התחרות נדרשו התלמידים, בין היתר, לתצפיות ליליות שנעשו בשכונותיה השונות של העיר וצילומים. בתום השלב האמור קיבל בית ספר "מוריה" ציון לשבח על הגשת תוצרים ברמה גבוהה, ובעקבות הישגיו נבחר בין 10 בתי הספר שהעפילו לגמר, אשר התקיים בשבוע שעבר בירושלים, במרכז הישראלי למצוינות בחינוך.
בגמר נדרשו התלמידים לידע רחב, בקיאות ושליטה בתכנים, עבודת צוות, פרזנטציה, תיאור תהליכים, יצירתיות ומעוף. "על אף שלא זכינו באחד מהמקומות הראשונים, אנו מברכים על האתגר שהיווה עבור כולנו פרק למידה חשוב על אמונה באנשים, תלמידים ומורים כאחד, חשיבותה של עבודת צוות, שאיפה למצוינות וכוח רצון", אומרת מנהלת בית הספר.
עוד עדכנה רוקח, כי תלמידי "מוריה" גרמו נחת מרובה בבקיאותם, התמודדותם המכובדת והצטיינותם לאורך כל הדרך, והוכיחו כי חדרה מצמיחה דור סקרן, מפותח, יצירתי ושאפתן.