בביה"ס אילן רמון צוין ונחגג שבוע השפה העברית בכיתות השונות בפעילויות כמו שירים, משחקים, חידות, יצירת ביטויים באומנות, משימות כתיבה יצירתיות, זמן קריאה משותף ועוד. בנוסף, התקיים יום שיא שכבתי שכלל תחנות שונות על טהרת השפה העברית.
התלמידים עברו בין התחנות, התנסו ולמדו. בין התחנות ניתן היה למצוא משחק ארץ-עיר, 21 שאלות בעקבות דמות, משחקי דומינו ורביעיות של מילים נרדפות.
במסגרת השבוע בהלל צור, קיבלו התלמידים עם כניסתם לבית הספר אותיות, מהן הם התבקשו לחבר מילים בשפה העברית ואחרי כך להרכיב מהמילים משפטים.
בבי"ס יונתן התקיים יום שיא ייחודי ששילב פעילות גופנית עם למידת השפה העברית. התלמידים עברו בין התחנות השונות, כשבכל תחנה התמודדו עם אתגר כפול - משימה תנועתית לצד משימה לשונית.
כך למשל, השתתפו התלמידים בתחרות מרוצי שליחים, כאשר בסיום הריצה היה עליהם לשייך כרטיסיות מילים למשפחת מילים נכונה. בתחנת פעילות אחרת, היה עליהם לעבור במסלול מכשולים מאתגר, תוך איסוף מילים והרכבתן למשפטים מובנים, או להמציא סיפור משותף בהמשכים תוך כדי שהם מוסרים כדורים אחד לשני. הילדים התלהבו במיוחד מהשילוב המקורי, שהפך את הלמידה למהנה ומשמעותית. האווירה הספורטיבית והתחרותית תרמה להנעת התלמידים להתמודד עם משימות השפה, בשיתוף פעולה ובמוטיבציה גבוהה. הפעילות המשולבת הוכיחה כי ניתן ללמוד עברית בדרך חווייתית ופעילה, תוך חיזוק הקשר בין גוף ונפש.
ומה עשו בבי"ס תחכמוני? זו השנה הרביעית ברציפות בה לכבוד שבוע השפה העברית הרב של חמ''ד תחכמוני חוזר אל רחובות ילדותו, סביב בית הספר ומעביר סיור מיוחד לתלמידים בעקבות מחייה השפה העברית.
דרך הצעידה ברגליים וההתבוננות בשמות רחובות העיר, למדו התלמידים על שיריו העבריים של רבי יהודה הלוי, על איתמר בן - אב''י ''הילד העברי הראשון'' ועל היותו אחד ממייסדי העיר נתניה, ועל קשריו עם ד''ר אברהם אבו-שדיד מהעדה המערבית.
הם שמעו גם על סיפור האהבה בין בן אב''י ללאה אחות אברהם ונחשפו לפועלו יוצא הדופן ומעורר ההשראה של אליעזר בן יהודה בהחייאת השפה העברית. הסיור הסתיים ברחבת מנהל החינוך של עיריית נתניה הנמצא ברחוב ע''ש שאול טשרניחובסקי, שם הילדים שמעו על המשורר שמופיע על ''שטר החמישים'' ששאל ''איה אותה ארץ? איפה המכבים?" והבין בדרכו ש''אתה המכבי"!
"העיר כבית ספר"
תלמידי בארי יצאו ללמוד מחוץ לכותלי ביה"ס במסגרת התוכנית "העיר כבית ספר". הם יצאו מהכיתה אל המרחב העירוני, כדי ללמוד בשטח, לחקור וליזום. בדרך הלמידה הזו, הופכים התלמידים להיות אזרחים פעילים, מודעים לסביבתם ומעורבים בקהילה שלהם.
ילדי כיתות ד' בביה"ס בארי ממשיכים ללמוד, לפעול וליזום במסגרת התוכנית זו השנה השנייה, כאשר גן יהושע מהווה פינה ירוקה המשמשת את הקהילה ואת ילדי בית הספר, כמרחב למשחקים בשעות אחר הצהריים.
במהלך פעילויות חקר שונות, ניסו הילדים לחשוב מה עוד יכולים התושבים לעשות בגן ועלתה היוזמה להנגיש בגן פעילויות שונות לקידום הידע בעברית וליצור גן משחקים פעיל "המדבר" עברית וכעת, נמצא הנושא בשלבי היישום.
השבוע הם יצאו לסיור בשכונה סביב הנושא שעסקו בו בכיתה - מרחבים פרטיים ומבני ציבור.
הם איתרו בשכונה מבנים שונים ושאלו את עצמם - מה חסר לנו בשכונה?
תוך כדי הסיור הם למדו להבחין בין מבנים ציבוריים ופרטיים, להבין את תפקידו של כל מבנה ואת ההבדלים בין כולם.
יום ה-100 לשנת הלימודים
בבי"ס הרצוג ספרו מתחילת השנה 100 ימי לימוד וציינו יחד – שכבות גן עד כיתות ב', את יום המאה. הפעילויות שהתקיימו היו ברוח ספורטיבית וכללו בין השאר קליעה למטרה, הרכבת מבנים, באולינג ועוד.. בסוף קינחו הילדים בעוגת 100.
בהלל צור חגגו בחגיגות ענק שכללו את הדגמים המושקעים והטעימים מאוד. המורה אלינור טייאר ארגנה את יום ה-100 שכלל ספירה והכרת המספרים עד 100, יצרה חולצה אישית ומשחקי תחנות:
תחנת באולינג עד 100, תחנת מילוי בקבוקים, תחנת הכנת משקפי יום ה-100, תחנת מגדל כוסות, תחנת משחקי טוש מחיק, תחנת חבל קפיצה ועוד. בנוסף הכינו הילדים עץ מעשים טובים שכבתי שכלל 100 מעשים שהם עושים.
לבסוף כל תלמיד קיבל גביע לכבוד 100 ימי הלימוד ושיחק במשחק סולמות וחבלים עד 100.
בנות לאה גולדברג זכו בגביע בכדוריד, וגם הבנים של הלל צור זכו
בנות נבחרת כדוריד של בית הספר לאה גולדברג (שכבת ו') יצאו לתחרות העירונית שהתקיימה בביה"ס נעמי שמר והפגינו ייצוג מכבד, שיתוף פעולה ורוח ספורטיבית. הבנות זכו במקום הראשון ובגביע זהב.
האימונים לקראת התחרות התקיימו בשיעורי חינוך גופני וגם בספורטק על ידי שרון המורה לחינוך גופני ומאמנת הנבחרות וגם בסיוע נועם מעברי, עוזר המאמנת.
הנבחרת שיחקה שלושה משחקים. המשחק הראשון נגד ביה"ס קרליבך (הסתיים בתוצאה 5:2 לטובת בנות לאה גולדברג) השני נגד ביה"ס הרצוג (9:1) ומשחק הגמר נגד הלל צור (5:0).
שרון לוטן, מאמן הנבחרת: "הנבחרת שיחקה בצורה מקצועית, תוך כדי שמירה על כללי המשחק ושיתוף פעולה. כל הכבוד לשחקניות האלופות".
גם נבחרת הכדוריד בנים של הלל צור זכתה בתחרות במקום הראשון. שלמה המורה לחינוך גופני ליווה את התלמידים באופן מסור ועזר להם להגיע להישג המרשים. התלמידים מכיתות ה' ו-ו' הראו עבודת צוות מדהימה ורמה גבוהה של כישורי משחק. הניצחון היה תוצאה של אימונים, מסירות ורוח ספורטיבית גבוהה. הישג זה מהווה השראה לכל תלמידי בית הספר ומוכיח את החשיבות של עבודה קשה, אמונה עצמית ושיתוף פעולה.
תלמידי אילן רמון מטפחים גינת ירק ומכינים סלטים מהירקות
כחלק משיעורי קרן קרב עם המורה רפאל, תלמידי שכבת ג' מטפחים את הגינה הבית ספרית ומגדלים בה שלל ירקות. השבוע, הזמינו התלמידים את תלמידי ביה"ס למזנון של טעימות מהירקות שגידלו: חסה, גזר, צנון, קולורבי ועוד. התלמידים קטפו, שטפו, חתכו וערכו שולחן לתפארת.
ועוד באילן רמון: מייצרים מסורת חדשה - מיץ פטל עם המנהלת
השנה מתקיימת בבית הספר מסורת חדשה שנקראת "מיץ פטל".
במסגרתה, מתקיים שיח עם מנהלת בית הספר (עם עוגיות לפינוק ומיץ פטל מתוק) ומחולקות תעודות ההערכה לילדים שנבחרים על ידי המחנכות בגין שיפור והישגים במגוון תחומים.
ביהודה הלוי חגגו את שבוע העברית בתחרות איות
בביה"ס יהודה הלוי התקיימה תחרות האיות הראשונה. התחרות, היא אחד האירועים במסגרת 'שבוע השפה העברית'.
בתחילת המחצית, התקיימה הלמידה בכיתה, כל תלמיד בהתאם ליכולותיו: תלמידים התאימו מילים לתמונות משמיעה או מאיות האותיות הכתובות. בתום השלב שבו נבחרו מצטייני הכיתה, נערך השלב השכבתי, שבו נבחרו הנציגים לשלב הגמר.
הלמידה כללה - לימוד איות מהו, איות של מילים משמעותיות לכיתה והעשרה של אוצר המילים. לא פחות חשוב מכך, תרגול יומיומי של המילים ומשמעותן, התמודדות עם אתגר, עם הצלחה ועם תחרות.
התלמידים נהנו מאוד, הפגינו מעורבות והתלהבות, עודדו את המשתתפים ופרגנו לתלמידים שעלו לשלב הגמר.
כל משתתפי הגמר זכו בפרס מיוחד של ביקור ב'אקדמיה ללשון העברית', בירושלים.
בבית ספר גוונים טיפסו והלכו על מסלולי חבלים
עמותת אתגרים המלווה שנים ארוכות את בית הספר גוונים, הפעילה בשבוע האחרון את השכבה הבוגרת ב"גן הגיבורים", בפעילות אתגרית.התלמידים התנדנדו בין שמיים לארץ, טיפסו בסולם חבלים והלכו על מסלול חבלים.
במט"ד למדו ההורים על תקשורת מקרבת
במט"ד התקיימה בשבוע האחרון אסיפת הורים בסימן "תקשורת מקרבת" דרך מודעות להתנהגויות בסיכון של בני הנוער.
ההורים שמעו הרצאה בנושא מפיו של אלחנן צוהר, עובד סוציאלי, יזם חינוכי ומטפל, בוגר פרקטיקום בגישור ומנחה קבוצות וסדנאות להורים ומתבגרים.
צוהר הדגיש בדבריו את הקשר בין חוסר הוודאות הלאומי ובין בריחת הנוער מן המציאות אל התנהגויות מסכנות חיים.
צוהר הדגיש את תפקיד ההורים כשומרי הסף, וזה כולל להיות ערניים, להיות מעורבים, קשובים, לרכוש כלים לחינוך ולהבין שמהות החינוך היא ההיפך מאילוף.
התגובות והרשמים החיוביים של ההורים בצאתם מן ההרצאה, העידו כי הנושא היה מעניין ורלוונטי עבורם. ההורים וצוות בית הספר יצאו בתחושה של תקווה, מצוידים בכלים להתמודדות עם אתגרי השעה של הנוער.
המסר של צוהר נותר מהדהד "יש גבול לייאוש, אין גבול לתקווה"( גבולות / אהוד בנאי).
בעוזיאל מטמיעים תוכניות מצוינות
בחמ״ד עוזיאל מטפחים תרבות של מצוינות. הפעילות כוללת כמה וכמה מגמות בתחומי הדעת השונים שבמסגרתן לומדים ומתנסים בבניית מעגלים חשמליים, סייבר ותכנות רובוטים.
בגלגלי מתמטיקה - לומדים מתמטיקה מסדר חשיבה גבוה, יוזמה ויצירתיות ופוגשים באמצעות הזום תלמידים מצטיינים מבתי הספר השונים בעיר.
בקורס יזמות - מאתרים צרכים, מעלים פתרונות יצירתיים ובהתאם יוזמים מענים חדשים. זוהי הזדמנות לקדם רעיונות גדולים.
בקורס הנואם הצעיר- לומדים על השפעת שפת הגוף, דיבור מול קהל וכלים מעשיים בכתיבת טקסטים מגוונים.
באנגלית - עוסקים בהרחבת אוצר המילים, בפיתוח מיומנויות השיחה וכן בקריאה ובכתיבה באמצעות טקסטים.
בבי"ס צליל עושים מהפכת תזונה בריאה שכוללת חינוך תזונתי והצלת מזון
פרויקט ייחודי בשיתוף 'לקט ישראל' יצא לדרך בבית הספר, ומשלב חלוקת ארגזי פירות וירקות טריים למשפחות התלמידים. החלוקה מתבצעת אחת לשבועיים, במקביל לתוכנית חינוכית מקיפה בנושא תזונה בריאה.
השבוע התקיימה ההדרכה הראשונה בנושא תזונה נבונה וחשיבות צמצום בזבוז המזון על ידי תזונאית, במקביל לחלוקה השלישית של ארגזי המזון למשפחות. הפרויקט החדשני, שנועד להנגיש תזונה בריאה ובת-קיימא לקהילת בית הספר, מבטיח אספקה סדירה של תוצרת חקלאית טרייה לכל משפחה. יוזמה זו מהווה מודל ייחודי המשלב בין חינוך לתזונה בריאה, תמיכה בחקלאים ומאבק בבזבוז מזון - שלושה יעדים חברתיים וסביבתיים חשובים.
בעמיטל קיבלו את חומש בראשית
ביום שישי האחרון התקיימה קבלת חומש בראשית לתלמידי כיתה ב' בבית חינוך עמיטל.
יפית מזרחי, מנהלת ביה"ס: "בימים מורכבים לעם ישראל בחרנו לקבל את ספר הספרים המוכיח על קיומו של העם היהודי בכל זמן. חגגנו בתהלוכה מרגשת בשכונה, בטקס בבית הכנסת - קריאה בספר התורה, תפילת ילדים, קבלת חומשי בראשית ועוד".
ילדי תחכמוני לומדים להרצות מול קהל
בביה"ס תחכמוני (שכבת ג'-ד') הופעלה באחרונה יוזמה של הרכזת מירית כהן. ליוזמה קוראים "כוכב השבוע" ומדובר בפרויקט חדש שבמסגרתו מדי שבוע, תלמיד או תלמידה מכל כיתה, בוחרים נושא שהם אוהבים ומעבירים עליו הרצאה בכיתה, בעזרת מצגת, שיח, חפצים, תמונות וכד', כאשר עצם הצגת הנושא הנבחר תורמת להעצמה אישית, לחיזוק ההבעה בעל פה ולהעשרת התלמידים בנושאים מגוונים. הנושאים נבחרים לפי תחומי העניין של הילדים ועד כה הרצו על חתולים וכלבים, על זיכרון כולל הכנת משחק, על טלפונים ועוד.
מבצע דוגו - לזכר ניצול שואה שאהב לאכול פלאפל
בויצו קנדה ערכו "מבצע דוגו'': אירוע זה מתקיים זו השנה השנייה תוך הקפדה על הכנה ואכילת פלאפל ושיעורי חינוך המוקדשים למנהג פרטי של ניצול השואה - דוד לייטנר ( ''דוגו'').
התלמידים בעזרת ה'שינשינים' הכינו שלט למבצע: "מבצע דוגו - עם ישראל חי" .
כמו כן, במסגרת הפעילויות החוץ בית ספריות בחינוך המיוחד של חט"ב חיים גורי, יצאו חמש כיתות חינוך מיוחד בהסעה מבית הספר לאזור התעשייה החדש בנתניה לאכול פלאפל בפלאפל מוסא.
לא מדובר רק באכילת פלאפל, אלא בפעילות ערכית של היכרות עם סיפורו של דוגו, כשהפלאפל הוא גולת הכותרת של הסיפור.
גם בתיכון ת"א הפך מבצע דוגו למסורת בית ספרית בזכות מנהל בית הספר, בני שי.
התלמידים מנציחים ומזכירים את דוגו באכילת פלאפל וחלקם היו שותפים פעילים בהכנת הפלאפל ובהגשתו לחבריהם.
הצגות בבתי ספר כחלק מהחינוך החווייתי
בויצו קנדה עלתה הצגת היחיד "סאטלה מהחיים" העוסקת בהתמכרות לעישון בקרב מתבגרים. ההצגה שמה דגש על כלים להתמודדות עם אתגרים בחיים מעולם הפסיכולוגיה החיובית. המונולוגים של השחקנים מביאים סיפורי מקרה אותנטיים, דרכם מוצגים היבטים שונים בנוסף להיבטים פליליים. התלמידים העידו כי עבורם זו הייתה הצגה משמעותית וכובשת.
תלמידי חט״ע בחיים גורי צפו במחזמר ״הייתה זו אהבה ממבט ראשון״ המבוסס על שירי אריק איינשטיין. במיוחד בימים אלו - הייתה סמליות מרגשת בשיר הסיום - ״זהו שיר אחרי מלחמה״.
התלמידים נחשפו לשיריו של אריק איינשטיין ולתקופה שקדמה למלחמת יום הכיפורים, כשברקע השנה המורכבת שעוברת על כולנו כעת.
בחיים גורי אירחו טייס של חיל האוויר וחוו מדעים במדעטק
תלמידי מגמת הפיזיקה בשכבת י' שמעו הרצאה מפיו של טייס חיל האוויר, אשר הסביר להם מהו תחקיר, מה מטרותיו וכיצד מבצעים אותו. הטייס הדגים להם ביצוע פעילות ותחקר אותה איתם בסיומה.
התוכנית היא חלק משיתוף פעולה עם קרן רמון - Ramon Foundation.
תלמידי המגמה יצאו גם לסיור מעמיק במדעטק חיפה.התלמידים קיבלו הסברים פיזיקליים והתנסו בפעילויות ובהדגמות מגוונות.
בטשרניחובסקי זוכרים את השואה ועוסקים בתקומה
לרגל יום השואה הבינלאומי עברו תלמידי שכבת י' של ביה"ס סדנה מרתקת בשם "לגעת בהיסטוריה" של גידי גלזר. מדובר בסדנה בנושא שואה ותקומה, שעוסקת בתחילתה בחיי היומיום של היהודים לפני השואה, בדגש על הדמיון לחיי הילדים היום ובהמשך בחיים במחנות.
במהלך הסדנה נחשפו התלמידים מקרוב לפריטים אותנטיים של יהודים מאותה תקופה ולשימוש באותם פריטים, כמו גם לחיים שהיו פעם.התערוכה הוצגה בבית הספר והתלמידים קיבלו רשות לגעת בחפצים ולהבין באופן מוחשי כיצד עבדו.
בש"י עגנון התפללו לשחרור כל החטופים ולמדו קורס בחוק ומשפט
בתחילתה של עסקת החטופים, התכנסו תלמידי ש"י עגנון והצוות החינוכי ונשאו תפילה לשובם בשלום של כלל החטופים.
98 בלונים צהובים הופרחו לאוויר - בלון עבור כל חטוף וחטופה שיחזרו הביתה, עד האחרון שבהם.
ועוד בביה"ס:
תלמידי כיתות מופת דיפלומטית (בכיתות ז׳, ח׳ ו-ט׳) בבי״ס ש״י עגנון לומדים השנה קורס חדש ומרתק בנושא חוק ומשפט. במסגרת הקורס נחשפים התלמידים לעולם המשפט. הם לומדים מהו חוק ומדוע הוא נדרש, מתנסים בבניית טיעון משפטי, לומדים מהן רשויות אכיפת החוק, מהו משפט פלילי ומהו משפט אזרחי ומהן ראיות במשפט. כמו כן הם מתוודעים למשפט הבינלאומי.
במסגרת הקורס ערכו תלמידי ז׳1, ביקור מעשיר בבית משפט השלום בנתניה, הכירו מקרוב את אולמות בית המשפט, צפו במשפטים שהתנהלו וזכו לשוחח עם שופטים.
מועצות הנוער של חטיבות הביניים נפגשו ודיברו על גיבורי על
מפגש מועצות עירוני של חטיבות הביניים בעיר התקיים ביום ראשון האחרון באשכול הפיס אלדד וביום שלישי בעגנון. למעלה מ-150 תלמידים הגיעו מהמועצות השונות לסדנאות משותפות, כשהראשונה שבהן עסקה בנושא סולידריות קבוצתית וחברתית והסדנא השנייה בגיבורי העל, מה היו רוצים לשנות, מה היו רוצים להוביל ואף להציל.
בגן ערמון המחישו את השירים של חיים נחמן ביאליק
הילדים למדו על המשורר חיים נחמן ביאליק ופועלו במשך השנים, היכן נולד ועל השירים שאותם כתב שהפכו ליצירות מפורסמות.
הילדים התבקשו להכין תוצרים מחומרים שנעשה בהם שימוש חוזר ולהשתמש באוצרות מהטבע הרחב, והתוצאות מרהיבות: תצוגה בתוך הגן והמחשה בתחפושת של "קן לציפור"ו "מקהלה עליזה".
ביוזמת אחת הילדות, למדו ילדי גן ליטל למחזר לפי סוגי הפחים
אמה בניסטי, ילדה מגן ליטל היא שיזמה את ההדרכה. אמה החליטה ללמד את ילדי הגן את נושא המיחזור בשלושה פחים - פח כתום, סגול וכחול.
היא ארגנה פעילות בה כל ילד בחר פריט מהשולחן ומיין אותו לפח הנכון. היא גם לימדה אותם לשיר את שיר המיחזור. בסיום הפעילות, יצרו הילדים יצירה מחומרים ממוחזרים ואמה העניקה להם מדליה על השתתפותם ותרומתם למיחזור.