עסקים |
מה חשוב לדעת לגבי תוכנית עסקית? |
![]() |
פלאשנט עסקים יום חמישי, 7 בספטמבר 2023, 07:05 ממומן |
|
![]() |
תכנית עסקית (צילום: יח"צ) |
המאה ה-21 מציעה מצד אחד הזדמנויות אטרקטיביות מאוד לעסקים בכל התחומים, אבל מצד שני מציבה גם אתגרים מורכבים. אחד הכלים החיוניים לדילוג על מכשולים והימנעות מדריכה על מוקשים בעייתיים, בדרך להשגת כל היעדים הרצויים, הוא תוכנית עסקית. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט על משאב יקר ערך זה, כך שתוכלו להפיק ממנו את מלוא התועלת האפשרית.
מה כוללות תוכניות עסקיות? תוכנית עסקית מורכבת מהחלקים הבאים: 1. מידע כללי – שם העסק, המוצרים ו/או השירותים שהוא מציע, השווקים אליהם הוא פונה, תאריך עריכת התוכנית ועוד. 2. ניתוח שוק – מידע מקיף וכמובן עדכני לגבי השוק שבו פועל העסק: מהו גודל השוק הרלוונטי, מהן המגמות הבולטות בו, מיהם המתחרים ועד כמה משמעותית התחרות, מה מאפיין את הצרכנים בשוק זה, ועוד. 3. אסטרטגיית שיווק – האסטרטגיה כוללת יעדים מדידים, תקציב, ותוכנית פעולה שאפשר לממש במסגרת התקציב הנתון על-מנת להגיע ליעדים. במרבית המקרים השיווק יהיה גם אונליין וגם אופליין. 4. תוכנית תפעולית – פירוט האופן שבו העסק מתנהל, כלומר איך מיוצרים המוצרים או איך מסופקים השירותים. חלק זה בתוכנית העסקית כולל התייחסות לספקים, למלאי אם יש כזה, לתהליכי עבודה וכל פרט רלוונטי אחר. 5. תכנון פיננסי – כל תוכנית עסקית כוללת גם ניתוח מעמיק של הפן הפיננסי, לרבות תחזית לגבי ההכנסות וההוצאות, וכן תזרים המזומנים. במידת הצורך תכלול התוכנית גם הצעה לפתרונות מימון משתלמים. שלב ראשון: מחקר מעמיק על-מנת שהתוכנית העסקית תהיה מדויקת, מנומקת ומפורטת נדרש מחקר יסודי בכל האספקטים המרכיבים את התוכנית. בהתאם מומלץ להפקיד את מלאכת עריכת התוכנית בידיים מנוסות ומיומנות. בפרט רצוי לוודא שאיש המקצוע שבונה את התוכנית מכיר היטב את תחום הפעילות שלכם או דומים לו. מאפיין מהותי נוסף של תוכניות עסקיות איכותיות באמת הוא התאמה לעסק הספציפי. כך למשל יש הבדל בין תוכנית שנערכת עבור סטארט-אפ לבין תוכנית שבוחנת את מצבה של חברה ותיקה. באופן דומה ישנם הבדלים בין תחומי פעילות שונים שלכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים – ועל התוכנית העסקית לתת לכך מענה. באילו מצבים מומלץ לערוך תוכנית עסקית? תוכנית עסקית איכותית היא מצפן משוכלל שמנחה את העסק ובעצם מוביל אותו אל מימוש המטרות. בהתאם אפשר לומר שכל עסק זקוק לתוכנית שכזו, אם כי יש מצבים שבהם מתחדד הצורך בכך. כך למשל לקראת גיוס משקיעים בחברה התוכנית העסקית כבר הופכת לחובה, מפני שאף גורם רציני לא ישקיע כספים בחברה שאין לה תוכנית המוכיחה היתכנות אמיתית להצלחה. גם כשמתרחשות תמורות משמעותיות בשוק שבו פועל העסק, כדאי מאוד לערוך תוכנית – כדי שהשינויים לא יטלטלו את העסק ויפגעו ביציבותו וביכולת שלו להמשיך להצליח. עוד מצב שבו התוכנית העסקית היא נכס של ממש הוא כשהעסק נקלע לקשיים – במקרה כזה, התוכנית תהווה בסיס לשינויים הכרחיים על-מנת לעלות שוב על הנתיב להצלחה. |
|
כל הכתבות הקודמות |
עוד כתבות שיכולות לענין אותך |
כתבות נוספות |
|