ילדות מחדרה פיתחו התקן שיאפשר לעיוורים להשתמש בסמארטפון |
מירית אזרחי יום שלישי, 12 במאי 2015, 12:22 |
![]() |
![]() |
![]() |
שתי תלמידות כיתה ו' בבית הספר "צליל" בחדרה, פיתחו התקן לטלפון נייד חכם לעיוורים ולקוי ראיה. עבודת החקר שבצעו התלמידות שרין חג'ג' וסופי רוזניקוב הוצגה ביריד ב"מדעדק" בחיפה בו השתתפו 93 בתי ספר וזכתה אותן בתעודה ובציון לשבח . |
![]() |
שרין חג'ג' וסופי רוזניקוב עם התעודה. (צילום: באדיבות בית הספר) |
כחלק מתוכנית הלימודים במדעים מתנסים תלמידים ותלמידות בכיתות ו בבתי הספר היסודיים ובכיתות ט בחטיבת הביניים בתהליך שלם של החקר המדעי ופתרון בעיות. בסיכום תהליך הלמידה התקיים יריד בית ספרי, בו הציגו התלמידים את תוצרי הלמידה, עבודות חקר מדעי ופתרון בעיות בשילוב תהליך טכנולוגי.
העבודה המצטיינת של התלמידות סופי רוזניקוב ושרין חג'ג' מבית הספר צליל בשכונת בית אליעזר עלתה שלב והוצגה ביריד מדע וטכנולוגיה לעבודות חקר מדעי ופתרון בעיות. היריד נערך בשבוע שעבר במוזיאון הלאומי למדע מדעטק, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ועיריית חדרה. ביריד הוצגו עבודות מ-93 בתי ספר ועבודתן של התלמידות מצליל זכתה בתעודה וציון לשבח. המוצר הטכנולוגי שהציגו התלמידות בעבודתן הוא טלפון נייד לעיוורים ולכבדי ראיה. התלמידות נמקו את בחירתן : "כבנות נוער אנחנו קרובות מאוד לטכנולוגיה ומשתמשות הרבה בטלפון החכם שלנו. לכן החלטנו לשלב את שני הדברים יחד וליצור מוצר שינגיש את הטלפון החכם לקהילה שונוה מאיתנו וזקוקה למוצר שיאפשר לה גישה לניידים כמו שלנו. המוצר הטכנולוגי שלנו הוא טלפון נייד לעיוורים וכבדי ראיה. הסיבות שבגללן אנחנו עבדנו על המוצר הזה הן שגם העיוורים וכבדי הראיה רוצים להיות כמו כל בני האדם, ומגיע להם שיוויון. אז אנחנו רוצות שהם ירגישו כמו כל בן אדם שאינו לקוי ראיה בארץ". בהגשת עבודתן ציינו השתיים את הבעיה "לא קיים מוצר טכנולוגי המאפשר לעיוורים שימוש בניידים חכמים בעלי מסך מגע. עוד הן הדגישו כי "קיים צורך במוצר שיאפשר לכלל האוכלוסיה הלא רואה שימוש במסכי מגע בניידים חכמים". בדרישות המוצר הן מציינות : דרישות הכרחיות הן : המוצר חייב להכין כתב ברייל. דרישות רצויות: רצוי שהמוצר יהיה נח לשימוש, עשוי מחומר נגיש לשימוש ומרווח. הפתרון שמצאו השתיים ובצעו בעבודתן : כיסוי לנייד שעל גביו מוטבע כתב הברייל בהתאם למיקום של המקלדת במסך המגע. בעבודתן נמקו :"בחרנו בפתרון כיסוי לנייד מכיוון שגם כך לכל נייד יש כיסוי ששומר עליו, וכדאי להשתמש בו גם כמוצר שמאפשר שימוש לעיוורים שלא רואים את המסך. רצינו מוצר שיהיה נוח , יתאים לעיוורים ולא יתכלה במהירות. |
לעבודתן המיוחדת השתמשו הבנות בפח, זכוכית, פטיש ומסמר. "בפטיש ומסמר השתמשנו בכדי להטביע את כתב הברייל. בפח השתמשנו בכדי להטביע בו את כתב הברייל והוא מייצג את הכיסוי של הנייד. בזכוכית השתמשנו בכדי לדמות את האב טיפוס לטלפון נייד חכם אמיתי (מסך).
התלמידות בחרו בפח כחומר להטבעת כתב הברייל, מאחר וניתן להטביע בו בקלות יחסית את אותיות הברייל. הן בחרו ליצור בדגם מסך זכוכית, בדומה לניידים שהן עצמן משתמשות בהם. "מצידו האחורי של הדגם הצמדנו עטיפה צבעונית על מנת להחיות את הדגם ולהנעים את הצפיה בו" נמקו התלמידות. עבודתן של התלמידות כללה גם את חקר העיוורון, מנתונים שבדקו והביאו בעבודתן : "יש כ-23 אלף עיוורים וכבדי ראיה בישראל המקבלים ממשרד העבודה והרווחה תעודת עיוור. כ-80 אחוז מכלל הישראלים מחזיקים במכשיר נייד חכם". |
![]() |
ההתקן לטלפון החכם לעיוורים. (צילום: באדיבות בית הספר) |
מירב מאור מנהלת בית הספר צליל ברכה על זכייתן של התלמידות: התרגשתי לשמוע מהתלמידות על החשיבה שלהן בבחירת המוצר, הצורך שלהן לקדם את ערכי השיוויון והסובלנות "לאחר והשונה" מעורר התפעלות.
עוד הוסיפה המנהלת: ב"צליל" פועלים רבות לקידום לימודי המדעים והחקר. בית הספר משתתף זו השנה השניה בתוכנית "על מה דע" של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בשיתוף עם קרן גוטסמן ומשרד החינוך, שמטרתה טיפוח מיומנויות החקר והחשיבה המדעית התומכים ומחזקים את הבנת נושאי הליבה בתוכנית הלימודים, את יכולות החקר והחשיבה המתמטית. |

|
|
|
|
כתבות נוספות שיכולות לענין אותך |
|
עוד בחדשות |
|
מדברים גם על זה | ![]() |
|