פלאשנט חינוך: - פרויקט ייחודי: ''לומדים להכיר הורה מעשיר'' ב''מדעים ויהדות''
חינוך
פרויקט ייחודי: "לומדים להכיר הורה מעשיר" ב"מדעים ויהדות"

ראובן יגיל
יום שני, 7 ביוני 2021, 06:00
בבית הספר היסודי "מדעים ויהדות" מתקיים פרויקט ייחודי - "לומדים להכיר הורה מעשיר". במסגרת הפרויקט ההורים מגיעים לכיתה ומרצים בפני התלמידים על תחום עיסוקם, ולעיתים אף נערכים סיורים במקומות העבודה. הפרויקט מחזק את הקשר בין התלמידים, ההורים ובית הספר, ומעשיר את הידע של התלמידים

הרצאה של אחד הורה (צילום: דוברות העירייה)

בכיתה ד' בבית הספר היסודי "מדעים ויהדות" בחדרה מתקיים פרויקט מיוחד- "לומדים להכיר הורה מעשיר". את הפרויקט מובילה מחנכת הכיתה, תמר רוקמיל. במסגרת הפרויקט אחת לשבוע מגיע לכיתה הורה, ומקיים הרצאה לכל התלמידים על תחום העיסוק שלו.

"הרעיון שעומד מאחורי הפרויקט המיוחד הוא שילוב של כמה תחומים משמעותיים מבחינת התלמיד", אומרת המחנכת תמר. "הפרויקט תורם לתלמידים ללמידה משמעותית, מחזק את הקשר בין התלמיד, ההורה ובית ספר, ומעצים את התלמיד שההורה שלו מגיע לכיתה. כמו כן, הפרויקט תורם לשיפור תחומי השפה במספר רבדים ביניהם: הבנת הנשמע, פיתוח החשיבה, העשרת וגיוון השפה, הבעה בעל פה ובסיכום השיעור גם הבעה בכתב. בנוסף, הפרויקט חושף את התלמידים לתחומי עניין ותחומי עיסוק רבים. התלמידים מגלים סקרנות רבה. עצם העובדה שלא מדובר במורה מוכר מעולם בית הספר, אלא דמות שאינה שגרתית, אך מחוברת לעולמם מעצם היותה הורה של תלמיד, יוצרת עניין רב".

מה כולל המפגש עם ההורה?
"ההורה מציג את תחום העיסוק שלו, ומספר על מקום העבודה. אחר כך, הוא עובר להמחשה בכל דרך שנראית לו מתאימה - במצגת דיגיטלית, משחק, פעילות, ניסוי, הדגמה ואף סיור באזור העיסוק. בהמשך התלמידים שואלים שאלות מעמיקות, ומקבלים תשובות. לאחר מכן התלמידים נותנים משוב להורה. כל תלמיד בתורו משתף במה שעניין והעשיר אותו בדגש על ניסוח הולם ושפה מגוונת, בסיום המפגש התלמידים מודים להורה, ומעניקים לו תעודת הוקרה על הזמן היקר שהקדיש בעבורנו".

לאחר מכן נמשך בכיתה תהליך הלמידה. "כל תלמיד מסכם בכתב בחוברת המיועדת לכך את הנלמד בשיעור, וכותב ממה הוא נהנה. בנוסף, ישנה משימת אתגר לבחירת התלמידים של חיפוש תמונות שמתאימות לאותו עיסוק".

המפגשים כוללים לעיתים גם סיורים מחוץ לכותלי בית הספר. תמר משתפת: "אם שעובדת במפעל לאריזה ושיווק של פיצוחים ופירות יבשים הזמינה את התלמידים לסיור במפעל, והם נחשפו לכל התהליך מקרוב. במקרה אחר, אב שעובד כשף במטבח של פנימייה ובה מאות תלמידים הזמין את התלמידים לביקור במוסד, וזכינו גם לארוחת בוקר מפנקת".

לאילו עוד תחומי עיסוק ופעילויות נחשפו התלמידים?
"התחומים רבים ומגוונים, הנה כמה דוגמאות: אב שעובד כיהלומן הביא לכיתה מצגת המסבירה על היהלום ועל תהליך הייצור מהמחצב ועד לשיווק היהלום כתכשיט. הוא הביא לכיתה יהלומים אמתיים וזכוכית מגדלת ("לופה"), והראה לכל תלמיד בנפרד את הצורות שישנן ביהלום.

אב שעוסק בהנדסת תוכנה הדגים לתלמידים איך בונים רובוט מלגו אלקטרוני, והראה להם כיצד הוא מתכנת את הרובוט עם השלט. אב שעובד בתעשייה אווירית הראה מצגת של סוגי מטוסים הממחישה כיצד הם פועלים. אמא שוטרת הביאה עמה שוטר ממקום עבודתה, שהראה מצגת המסבירה את תפקיד השוטר. הוא הדגים את כלי העזר כגון אקדח ואזיקים, והסביר על זהירות ברשת וזהירות מזרים ועוד. במקרה אחר, אב שעובד בהגנת סייבר המחיש כיצד מונעים פריצת קוד, והסביר מה המשמעות של זהירות מפריצת קודים".

זו הכיתה השלישית בה תמר מובילה את הפרויקט. "התוכנית מצליחה מאוד", היא אומרת. "ההורים יצירתיים ומעניינים. כל ההרצאות מרתקות. התלמידים סקרנים וצמאים לידע, והם נחשפים להרחבת האופקים בדרך אטרקטיבית", היא אומרת.

המנהלת גילה נהרי אומרת: "בעיני החלק הכי מיוחד של המיזם הזה הוא השילוב של מיומנויות רבות סביב היעדים של שיעורי שפה וכישורי חיים, למידה והעשרת הידע, שפה דבורה וכתובה, יכולות שיח חופשי ומכבד, מיומנויות של חקר, הקשבה, הבנה ומשוב. הערך המוסף מרגש לא פחות –העצמה לכל ילד וחיזוק הקשר של ההורה עם בית הספר ממקום של שיתוף וחיבור חוויתי. יש לי המון הערכה למורה לתמר, שהיא מחנכת בחסד ורכזת שפה מקצועית, על המעוף, היוזמה והביצוע".

גילה נהרי מוסיפה: "לפני שנתיים בביקור אקראי נכנסה מנהלת מחלקת החינוך, שלי הרוש, כשותפה בפרויקט. היא הציגה בפני הילדים את תחום העיסוק שלה, והילדים הקשיבו ושאלו. בביקור הבא שלה הם הציגו בפניה את העבודות שלהם ומסרו לה תעודה . זה היה מרגש ומלא חן."

מנכ"ל רשת החינוך "מדעים ויהדות", הרב בן ציון נורדמן, אומר: "יישר כוח למנהלת גילה נהרי. ואני מודה גם למורה תמר על הפרויקט המרתק, ומוודה לכל ההורים שמשתתפים בתוכנית זו. השתתפתי בכמה מהשיעורים, ומעבר למסירות ולשותפות של ההורים התרגשתי גם לראות את המסרים מתקבלים אצל הילדים, ועם כמה צידה לדרך הם יוצאים. התלמידים מעשירים את עולמם, ונהנים מכל רגע".
חיפוש כתבות
   כל הכתבות
כתבות נוספות שיכולות לענין אותך
 קו חם לילדים והורים המתמודדים עם חרם בבית הספר קו חם לילדים והורים המתמודדים עם חרם בבית הספר
ועדת החינוך העירונית בנתניה בר...
פלאשנט חינוך | 20/3/2025
 מפנקים את עובדי התברואה מפנקים את עובדי התברואה
תלמידי בית ספר ניצנים בחדרה ב...
פלאשנט חינוך | 18/3/2025
 מפנקים את עובדי התברואה מפנקים את עובדי התברואה
תלמידי בית ספר ניצנים בחדרה ב...
פלאשנט חינוך | 18/3/2025
מחדשים את מרכז הפנאי גני אלון בית מחדשים את מרכז הפנאי גני אלון בית"ר
...
פלאשנט חינוך | 13/3/2025
מסיבת קרקס פורים בבית ספר ניצנים בחדרה מסיבת קרקס פורים בבית ספר ניצנים בחדרה
...
פלאשנט חינוך | 12/3/2025
הדרך לחיל האוויר עוברת בקלוב תעופה חדרה הדרך לחיל האוויר עוברת בקלוב תעופה חדרה
קלוב התעופה חדרה נוסד בשנת 194...
פלאשנט חינוך | 7/3/2025
בינה מלאכותית בבית ספר רבין בינה מלאכותית בבית ספר רבין
...
פלאשנט חינוך | 21/2/2025
מציינים את יום השואה הבינלאומי גם  באמצעות AI מציינים את יום השואה הבינלאומי גם באמצעות AI
טקס מרכזי לציון יום השואה הבינ...
פלאשנט חינוך | 8/2/2025
ממחלקת השיקום לבר אילן נתניה ממחלקת השיקום לבר אילן נתניה
...
פלאשנט חינוך | 7/2/2025
מנתניה לחלל? מנתניה לחלל?
האם הניסוי של תלמידי בית הספר ...
פלאשנט חינוך | 4/2/2025

כל הכתבות הקודמות