מהפכת התעריפים בתחבורה הציבורית מגיעה לחדרה. הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, באמצעות מנוי המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל.
לראשונה בישראל, החל מ-1 בינואר 2016 יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים חדש, שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בכל מטרופולין, ויחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מידי חודש. מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.
אם עד היום נסעתם באוטובוס, ברכבת ישראל וברכבת הקלה, ושילמתם על כל אחד מהם בנפרד בהתאם ליעד הנסיעה, מהשבוע הבא טוענים את הרב קו במנוי נסיעה משתלם, הכולל את כל אמצעי התחבורה ונהנים מנסיעה חופשית בכולם, בתחומי המטרופולין שבחרתם.
ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן ציין השבוע: "מדינת ישראל מחכה שנים רבות למהפכה החשובה הזאת. משרד התחבורה בראשותו של השר ישראל כץ סוללים את הארץ לאורכה ולרוחבה וכעת עושים גם צדק היסטורי בנושא התחבורה הציבורית".
הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים. (צילום: שלומי גבאי)
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, ציין כי מבנה התעריפים החדש, המשלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים, רכבת ישראל והרכבת הקלה, יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויגרום לנוסעים רבים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.
השר כץ ציין כי לראשונה בישראל יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים אחיד, פשוט ומשתלם, המבוסס על "שיטת האזורים", בדיוק כמו במטרופולינים הגדולים בעולם. התפיסה החדשנית מבוססת על שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים, עירוניים ומטרופוליניים תוך מעבר נוח וקל ביניהם, והכל באמצעות כרטיס חכם אחד (כרטיס "הרב קו").
שר התחבורה הוסיף כי הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, באמצעות מנוי המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. "מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה, עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל" אמר כץ.
כל נוסע יוכל לבחור את המנוי המתאים לו, בהתאם להרגלי הנסיעה שלו: מנוי "חופשי חודשי", מנוי "חופשי שבועי" ומנוי "חופשי יומי". המנוי השבועי והיומי הינם מנויים חדשים שיונהגו עם כניסת הרפורמה. המינויים תקפים מתחילת הפעילות של התחבורה הציבורית ועד סיומה. מחיר המנוי נקבע על פי מספר האזורים הכלולים בנסיעה. כל מנוי מאפשר מעבר בלתי מוגבל בין כל אמצעי התחבורה הציבורית באותם אזורים (אוטובוס, מטרונית, רכבת ישראל ורכבת קלה).
כרטיס משולב לרכבת ולאוטובוסים. צילום: שלומי גבאי
יצוין כי גם במקרים בהם המחיר לא ירד, המנוי החדש מאפשר שימוש ביותר אמצעי תחבורה, וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו. יעד חשוב של הרפורמה הוא ביטול ההפרדה התודעתית הקיימת אצל חלק מהמשתמשים בין רכבת לאוטובוס, והטמעת ההבנה כי בשיטה החדשה ניתן לשלב ביניהם בחופשיות ולחסוך כסף וזמן רב.
איך עובדת השיטה החדשה? מבנה התעריפים החדש מופעל בשלב ראשון בארבעת המטרופולינים הגדולים, שגבולותיהם הורחבו באופן משמעותי. מטרופולין חיפה, לדוגמה, משתרע מראש הנקרה בצפון ועד כרמיאל ונצרת במזרח וזיכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב מגיע עד נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.
הרחבת הגבולות נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר, והכל באמצעות אותו מנוי. כך למשל נכללו בטבעת הפנימית של מטרופולין תל אביב ("אזור 1"), כל ערי גוש דן: חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, וכן יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.
בכל מטרופולין קיימות שלוש רמות תעריף בסיסיות ושלוש רמות משניות, במקום אלפי תעריפים שהיו נהוגים עד כה. כמו כן, בוטלה ההפרדה בין המפעילים השונים ומעתה תקפים כל המנויים בכל חברות האוטובוסים, ברכבת ישראל, ברכבת הקלה, במטרונית ובעתיד גם ברכבת הקלה בגוש דן, והכל ללא הגבלה.
המרוויחים הגדולים מהרפורמה הם הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית. כל נוסע שיבצע מעבר אחד לפחות, בין אמצעי התחבורה השונים, ירוויח באופן משמעותי מהרפורמה".
הרפורמה מתקנת עיוותים רבים שהיו קיימים בתעריפי הנסיעה במטרופולינים במשך שנים רבות ותבוצע בשני שלבים. בשלב ראשון מתעדכנים תעריפי המנויים (חופשי חודשי, שבועי ויומי) במטרופולינים של תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. בחודשים הקרובים יעודכנו גם תעריפי נסיעות בודדות (כולל כרטיסייה וערך צבור). חשוב להדגיש כי השינוי היחיד הוא בשיטת התעריפים, אין כל שינוי במסלולי ומספרי הקווים, והתשלום ממשיך להתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו.
צביקה גנדלמן והשר ישראל כץ. צילום: שלומי גבאי
החל מהשבוע יופצו עלוני מידע מפורטים על הרפורמה באוטובוסים, ברכבות, במרכזי השירות "על הקו" ובמוקדי השירות שיסייעו לנוסעים לקבל את המידע המלא על כל אפשרויות הנסיעה העומדות לרשותם. כמו כן, יוקם אתר אינטרנט ייעודי, הכולל "מחשבון מחירים". האתר יחל לפעול לקראת סוף השבוע.
באפשרות הנוסעים לבדוק במפות המופיעות בעלונים ובאתר באיזה אזורים נמצאות נקודת המוצא ונקודת היעד שעבורן נרכש המנוי, ולטעון את המנוי המתאים בכרטיס רב-קו אישי. מומלץ לבדוק כיצד ניתן להפיק יותר מן המנוי - אם לנסיעה ליישובים נוספים הכלולים באותו אזור, ואם לשילוב קווי רכבת או קווי אוטובוס של חברות אחרות במסלול הנסיעה הקבוע.
מפעילי התחבורה הציבורית ורכבת ישראל נערכו גם הם ליישום הרפורמה. נהגי האוטובוסים במטרופולינים ונציגי השירות במרכזי "על הקו", בהם ניתן לרכוש מנויים, עברו הדרכות וקיבלו הסבר מפורט, במטרה לייעל את תהליך המעבר לשיטה החדשה.
הרפורמה היא חלק משורה ארוכה של צעדים שיזם שר התחבורה לשיפור השרות בתחבורה הציבורית, בהם: הקמתה של מערכת הסליקה הארצית המאפשרת לנסוע ללא מגבלות בכל קווי התחבורה הציבורית, באמצעות כרטיס רב קו, שרות עלייה מכל הדלתות, באזור השרון וגוש דן ובקרוב גם בירושלים, הפעלת שרות טעינת חוזי נסיעה, באמצעות האינטרנט, הרחבת פרויקט "קו רציף" ועוד.
קניון עופר חדרה יוצא בשיתוף פעולה עם קבוצת "האחים", במסגרתו יערכו במבצע גיוס כספים לטובת מרכזי חוסן לקהילת יישובי העוטף. הקניון ימכור חולצות טי שרט אופנתיות ומעוצבות במחיר מיוחד: 30 ₪ בלבד, על כל קנייה תוכפל סכום התרומה ע"י קניוני עופר ותמסר למרכזי החוסן. החולצות יימכרו עד יום ראשון ה 12.05.24 או עד גמר המלאי - כל הכנסות ממכירת החולצות יוכפלו על ידי קניוני עופר ויועברו למרכזי החוסן.
קניון עופר חדרה יערוך בחודש הקרוב מגוון פעילויות, אירועים, הצגות וסדנאות לילדים וקטנטנים – ללא תשלום, הכניסה חופשית. כמן כן הקניון יחלק לרגל יום העצמאות דגלי ארץ ישראל לרכבים, לכל מבקרי הקניון. הדגלים יחולקו החל מה 7.5.2024 עד ה 24.5.24 – או עד גמר המלאי.
כמידי שנה, ולמרות המצב המורכב, יפתחו למעלה מ-100 מוזאונים, מהצפון ועד הדרום, את שעריהם לקהל הרחב וללא תשלום לרגל יום המוזיאונים הבינלאומי החל ביום חמישי, ה-9 במאי. בנוסף יקיימו המוזאונים סיורים והדרכות מיוחדות, שיחי גלריה, סדנאות יצירה לילדים, חשיפה לתערוכות רצות וחדשות ועוד בהשראת הנושא השנתי "מוזיאונים למען חינוך ומחקר". הפעילויות השונות מופיעים באתר איגוד המוזאונים הישראלי www.icom.org.il ובאתרי האינטרנט של המוזאונים ברחבי הארץ. תהנו!
מותג הסניקרס הספרדי העולה HOFF משיק את קולקציית אביב-קיץ 2024: קולקציה בצבעוניות אביבית מרעננת ונועזת עם דגמים סופר אופנתיים. לצד קולקציית סניקרס עשירה ומגוונת דגמי סנדלים, תיקים בעיצובים מרעננים להשלמת הלוק. מותג הסניקרס HOFF נחשב היום לאחד ממותגי הסניקרס בעל הצמיחה הגדולה ביותר בספרד ופורץ את שווקי העולם עם הטרנדים החמים ביותר המותאמים בעיצובים עדכניים בעולם הסניקרס לנשים ולגברים. בהצלחה!