רכב ותחבורה |
נעים להחכיר – על ליסינג פרטי, ליסינג תפעולי ושניהם |
![]() |
מערכת פלאשנט יום שני, 10 בפברואר 2020, 07:00 ממומן |
|
הכבישים בישראל עמוסים ברכבים והנוהגים בהם עמוסים בהצעות רכישה רבות ומגוונות. נדמה שמדי יום ממציאים סוכנויות ויבואני הרכב את הגלגל מחדש ולמרות זאת – נראה שהמודל העיקרי ברוב עסקאות הרכישה בארץ מתבסס על ליסינג לסוגיו שכדאי להכירם ואת ההבדלים ביניהם |
![]() |
לעשות עסקה נכונה (צילום: Shutterstock) |
קפיצה קטנה לחו"ל והגענו לארצות הברית. אם אתם סובלים מכאב שיניים נוראי ואין ברשותכם ביטוח רפואי או אלפי דולרים לשלם על טיפול – יתכן ותצטרכו להמשיך להתמודד עם הכאב. אם ברכב חפצה נפשכם מאידך – ברוכים הבאים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות בה תנאי תשלום שונים, סוגי בעלות רבים, מקדמות והעדר מקדמות, אחוזי הנחה ועוד פרמטרים רבים אחרים מרכיבים את העסקה הבאה שיציעו לכם בבואכם לקנות רכב חדש.
|
לוק אנד ליסינג
ליסינג הוא מודל עסקי לרכישת רכב בפריסה לתקופה ארוכה. למרות שמחירי הרכבים בארה"ב ובאירופה נמוכים בעשרות אחוזים מאלו בישראל – הפך אמצעי תשלום זה לעניין שבשגרה. זאת בעיקר כי אינו תופס מסגרת או מגביל את יכולות הרכישה של הנהג האמריקאי שעבורו הזדמנויות רכישה טובות ורבות. בישראל לעומת זאת, תחילתן של עסקאות הליסינג הייתה אירגונית בעיקרה, אך בשנים האחרונות חלה מגמה נוספת וכיום החלו עסקאות הליסינג הפרטי בפרט לצבור תאוצה. בחברה טובה שנות התשעים הביאו עמן את חברות ההיי טק המשגשגות, לצד ארגונים ותאגידי ענק שהקימו שלוחות בארץ. חלק מתנאי ההעסקה בחברות המפתות הללו היה קבלת רכב חברה עם מימון מלא של מקום העבודה וכלל הוצאות רכב, טיפולים, ביטוחים, רשיונות וכמובן דלק. צמיחתם של ארגונים רבים כאלו בישראל הכניסה לשוק יבואני רכב חדשים וכתוצאה מכך הרחיבו החברות את ציי הרכב שלהן – שהיוו סמל סטטוס ארגוני, עד למצב בו בתחילת שנות ה-2000 אחד מכל שלושה רכבים היה רכב חברה. ממשלת ישראל, שהייתה נגד מודל זה, החליטה לשנותו באמצעות הכנסת סעיפים שונים המגלמים בתוכם את עלויות הפינוק שבאחזקת רכב במימון מלא וגלגול המס שלו על העובדים. שינוי זה הצטרף לשתי תמורות נוספות חשובות בארץ: הראשונה היא ריבוי שחקנים בשוק הרכב והשנייה היא יכולת ההחזר של הנהג הישראלי. כך בעצם נפתחה אפשרות הליסינג גם עבור לקוחות פרטיים. מצאו את ההבדלים בעוד שלתאגידים ולחברות משאבים כלכליים אשר ביכולתם להציע לעובדיהם דלק ללא הגבלה ושימוש חופשי ברכב – בשוק הפרטי אין הדברים מתנהלים כך. את הנהג הפרטי מורכב יותר לאפיין מבחינת השימוש ברכב, ולכן הותאמו עבורו שני מסלולי ליסינג פרטי שונים. מסלול אחד הוא ליסינג פרטי הכולל את החכרת הרכב בלבד, דורש לרוב תשלום מקדמה ופריסה ל-18, 24 או 36 תשלומים בהתאם לתקופת העסקה – כשבסופה מוחזר הרכב לחברה ממנה הוחכר ובמקומו ניתן להשתדרג לרכב חדש מהניילונים. המסלול השני הוא החזרת הרכב בתום התקופה לחברה וסיום העסקה, או לחלופין רכישת הרכב בתנאים טובים. בכל אחד מהמקרים הללו בעסקאות הליסינג הפרטי, משוקלל מחיר הרכב בלבד ולא נכללות עלויות נוספות וכן חברות רבות מציעות הטבות משתנות ומבצעים כמו טיפול או שניים ללא עלות, ביטוח רכב במחיר משתלם והפתעות נוספות. הליסינג התפעולי דומה מאד ברעיונו למודל רכב החברה וכולל טיפולים לרכב, ביטוחים ורשיונות – אך על פי רוב אינו כולל הוצאות דלק. למרות שהפריסה והתנאים בו דומים ברובם לאלו הקיימים בליסינג הפרטי, עדיין מדובר במסלול יקר יותר. מה למי מאחורי כל ליסינג פרטי או תפעולי ישנו מודל תמחור עם הגיון בריא מאחוריו. הרעיון הוא לא להביא את הרוכש להוציא כספים מיותרים אלא להציע לו עסקה שבתום תקופת ההחכרה יחליט לפרוש ממנה, ומאידך – למנוע נזק והפסד עקב נהגים שעושים שימוש מאסיבי ואינטנסיבי ברכב שלהם. עסקאות ליסינג תפעולי מתאימות בעיקר ללקוחות עסקיים שרכבם משמש בעיקר לצרכי עבודה, שכאשר עד לא מזמן הוצע הליסינג התפעולי רק ללקוחות בעלי עוסק מורשה או לאלו מביניהם הרשומים כחברות. אם מדובר ברכב שעיקר תפקידו הוא להסיע ממקום העבודה ואליו ולסייע בכמה מטלות משפחתיות יומיות – יתכן ובמקרה זה הליסינג הפרטי יתאים יותר. כך או כך, למרות שמגוון רחב של הצעות ותנאים עשוי לבלבל ולהציף אתכם, חשוב לזכור שבתקופה תחרותית בה גם המצב הכלכלי מאפשר – אינטרס החברות השונות הוא להציע לכם עסקה טובה יותר ויתכן ותצליחו להשיג אחת כזו. |
|
כל הכתבות הקודמות |
עוד כתבות שיכולות לענין אותך |
כתבות נוספות |
|