חינוך והשכלה |
לילד משעמם בכיתה? הנה כמה טיפים לעזור לו להתרכז בשנה הבאה |
![]() |
פלאשנט חינוך יום רביעי, 7 באוגוסט 2019, 16:54 |
|
שעמום בכיתה היא תופעה שמתארים תלמידים רבים במהלך שנות הלימודים, במיוחד בשנים הקודמות לסיום התיכון בהן הלימוד מתבסס על ההכנה לבגרות. עבור מרבית התלמידים מדובר בתחושה חולפת שאינה מלווה בסימפטומים חיצוניים אך עבור חלק מהילדים תחושת השעמום מובילה להתנהגות חריגה כמו הפרעה בשיעור, תנועות פיזיולוגיות בלתי פוסקות (התנדנדות על הכיסא למשל) וקשיים להתמקד בחומר הנלמד. הפתרונות מסתתרים באיתור הגורם לשעמום. במאמר זה ננסה לצין כמה טיפים שיסייעו לכם לקבל את האבחנה הנכונה, לזהות אם טיפול בהפרעות קשב וריכוז יוכל להתאים ולסייע לילד להתרכז יותר בשיעור. |
![]() |
טיפים להפגת השעמום (צילום: pixabay) |
ADHD ושעמום הנובע מחוסר יכולת להתרכז בנאמר
קבוצת הילדים הראשונה כוללת ילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז ומתקשים להבין את החומר הלימודי הדורש רמת ריכוז גבוהה. קבוצה זו עשויה להראות סימנים של חוסר שקט, להפריע בכיתה, לנוע בחוסר נוחות ולהתרוצץ. במהלך השעות שלאחר הלימודים ילדים אלה ימשיכו להפגין התנהגות היפראקטיבית, יתקשו לנהל שיחה מבלי להתפרץ לדברי האחר ויפגינו סימפטומים אחרים האופייניים לילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות. הפרעות אלה ניתן לאבחן בצורה מקצועית ולקבל המלצות מהצוות החינוכי והצוות המטפל, בחלק מהמקרים יומלץ על שילוב של טיפול תרופתי. עד לאבחון המלא תוכלו לסייע לילד באמצעות הענקת הכלים לשמירה על ריכוז במהלך השיעור כמו: ריכוז לתקופות זמן קצרות: בקשו מהתלמיד להתרכז לעשרים דקות בלבד בהתחלת כל שעור. בזמן זה הוא יכול לסכם את דברי המורה גם אם אינו מרוכז לחלוטין. לאחר עשרים דקות הוא יכול לעשות הפסקה מנטלית, להפסיק לסכם ולחזור שוב לעשרים דקות נוספות של ריכוז. |
תגמול: ילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז מתקשים לראות את תוצאות מעשיהם לטווח ארוך. לכן, נסו לתגמל אותם על פעולות קטנות שביצעו כמו סיכום של השיעורים באותו היום המאפשר להם לקבל שי קטן או מדבקת כוכב על לוח בבית. לאחר שצברו מספר כוכבים יוכלו לקבל מתנה גדולה יותר.
ילדים מחוננים בעלי הפרעות קשב וריכוז המשתעממים מחוסר אתגר קבוצת ילדים נוספת המגלה חוסר שקט בגלל שעמום בכיתה היא ילדים מחוננים בעלי רמת משכל גבוהה שאינם מפגינים ציונים נמוכים במקצועות האקדמיים אך זוכים להערות רבות הנוגעות להתנהגות. חלקם לוקים בהפרעות קשב וריכוז הגורמות להם לרצות להתקדם מהר בחומר הלימוד מבלי להמתין לאחרים. מחקר וותיק משנות ה-90 מסייע לאבחן האם זו הסיטואציה ממנה סובל ילדכם. אם חוסר השקט מתבטא בסיטואציות לימודיות בהן המורה חוזר על חומרי לימוד שכבר ידעו קודם לכן אך אינו מופיע בסיטואציות אחרות יתכן ומדובר בתלמיד בעל שיעור IQ גבוה. הדרך הטובה ביותר היא ביצוע אבחון ADHD הכולל ראיונות עם מורי התלמיד וזיהוי הבדלים בין ההתנהגות בבית בסיטואציות שאינן קשורות ללימודים בהשוואה לסיטואציות חברתיות אחרות או משחק עצמי בבית. אם ההתנהגות מופיעה רק בבית הספר מומלץ לבצע אבחון ולזהות אם מדובר בתלמיד מחונן. במידה וגיליתם לילד הפרעות קשב וריכוז המשולבות ב-IQ גבוה כדאי להעלות את רמת האתגר הלימודי ולשלבו בקבוצות לימוד עם כיתות גבוהות יותר במקצועות בהם הוא מצטיין. במקרים רבים ילדים אלה יוכלו "לקפוץ כיתה" או לשלב לימודים באוניברסיטה במהלך לימודיהם בתיכון ולהצליח. במהלך יום הלימודים ניתן גם לאפשר להם ללמוד חומרים מתקדמים יותר ולהכין דפי עבודה המתאימים לרמתם הלימודית. ילדים המשתעממים ומפריעים בשיעור בשל הפרעות רגשיות במקרים אחרים אותם נזכיר בקצרה, שעמום בשיעור המוביל להפרעות ההתנהגות אינו קשור להפרעות קשב וריכוז אלא לסיבות אחרות. בין הסיבות הללו ניתן למנות הפרעות רגשיות, סיטואציות קשות שהילד עובר בבית (במקרה של גירושין למשל עשויות להופיע הפרעות התנהגות) וקשיים חברתיים. הפתרון להפרעות אלה שונה מדרכי הסיוע לילדים הלוקים ב-ADHD ומתמקד בשיחות יעוץ על ידי יועצת בית הספר שעשויה להפנות לפסיכולוג ילדים. לסיכום, שעמום בשיעור והפרעה למהלכו התקין יעידו בדרך כלל על קיומה של בעיה נוספת שיכולה לנבוע מליקוי מולד או מבעיה רגשית. מומלץ להסתייע בצוות החינוכי ולבצע אבחון להפרעות קשב וריכוז על מנת שתגלו את מקור הבעיה ותוכלו לעזור בצורה הטובה ביותר לילד. אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי. |
מקורות
* Turk, T. N., & Campbell, D. A. (2002). What's Wrong with Doug? The Academic Struggles of a Gifted Student with ADHD from Preschool to College. Gifted Child Today, 25(4), 48. לינק למקור * Webb, J. T., & Latimer, D. (1993). ADHD and Children Who Are Gifted. ERIC Digest# 522. לינק למקור |
|
כל הכתבות הקודמות |
עוד כתבות שיכולות לענין אותך |
כתבות נוספות |
|